Påskägg, virrvarr och stenar ;-)

publicerat i Allmänt;
Det ser minst sagt annorlunda ut i mitt hem. Man får se sig för var man sätter fötterna...man får ta slalomsvängar i stora rummet...oops, ett puzzel där, puzzelbit där, hm...bilnyckel på golvet, litet barn i hundkorgen, lampor som tänds och släcks, kladdigt bord som nyss torkats av, den tunga tidningskorgen befinner sig plötsligt ute på balkongen, gardinerna fladdrar och snurrar runt, söt unge uppe på bordet, trött hund ligger i vägen, trött unge ligger i vägen, lådor öppnas och stängs, skåpdörrar öppnas, sopsorteringen är ett virrvarr....är det hunden eller ungen som lagt skor på fina mattan?....


Hi, hi..."ordningssamma" farmor får ge upp. Låter allt vara som det är :-)
"Gå och lägg dig och vila", säger farfar till farmor när barnbarnet tar sin förmiddagssömn...( underförstått: sluta gå omkring och plocka!)

Igår kväll lyckades jag få den lilla söta damen att somna i alla fall. Hon somnade sittandes i sängen, för hon "ville inte sova". Men farmors smekningar över panna och näsa och sövande vaggviseröst fick damen att somna och falla ner på sidan. Det såg så komiskt ut!

Barn är lycka! Och tacksamheten är stor över att få ha denna närkontakt några dagar :-)
Nej, jag kallar det inte "kvalitetstid". Det moderna ordet gillar jag inte. Oftast handlar det om att göra något speciellt, helst utanför hemmet. Som ersättning för "förlorad tid". Men, snälla, all tid med barn har väl kvalité? Att bara vara nära, att leka, att busa, att sjunga, att lyssna, att städa tillsammans....?
Barn uppskattar närheten. Att bara gå runt hörnet är också ett äventyr. Och att få hjälpa till, det är mysigt. Visst är det kul att göra något extra med barnen ibland, speciellt större barn, men all tid med barnen är väl kvalitetstid? Om vi nu måste dela upp tiden?

Jag och mitt barnbarn har ett stort gemensamt intresse: stenar! Hon plockar i och ur, jag känner på och studerar stenarna, minns var jag plockade dem ;-)
Stenar kan man också ha i påskägget...inte så "nyttiga" kanske men det är ju inte godis heller...Lugn! Jag är noga med att kolla så att inga stenar hamnar i munnen! 

Är tacksam att min tandläkare inte ser mig nu. Jag frossar mycket mer i godis än vad jag tänkt....man kan ju undra vad verkmästaren i magen tänker....

Påskharen :-)

Yngste sonen är på plats för att se sitt älskade Hammarby. "Bara Bajare..." :-) Vi övriga njuter av sol och gemenskap här i stan.


Påskafton! 
Glad Påsk!
❤️



Kommentera inlägget här :