Riskbenägen?

publicerat i Allmänt;
Måndag:
"Hur riskbenägen är du?"
Jag är på besök på banken och får rådgivning av min "privata" rådgivare. Vi sitter i ett litet rum med stängd dörr och det är varmt och blir snart syrefattigt.
Riskbenägen? Ja, det var en fråga det! "Inte alls", är mitt första, spontana svar, men sen tänker jag att det var ju "mitt gamla jag" som svarade så. Mitt "nya jag" är kaxigare ;-)
"Lite"....
;-)

Jag gillar inte de där mötena. För jag är urdålig på det där med olika sorters konton, sparande och fonder hit och dit. Siffrorna och de märkliga orden studsar omkring i min hjärna och landar aldrig riktigt i ett slags medvetande. Tack och lov är min rådgivare en trevlig, förtroendeingivande kvinna med mycket tålamod. Hon är dessutom bra på att förklara. Idag förstod jag väl ungefär hälften ;-) 
Har maken med mig också, även han får rådgivning. Fast han kan ju så mycket redan. Siffror är vardag för honom, tack och lov, när nu jag är så "omedveten". 

Men jag är inte en oekonomisk person. Jag är sparsam utan att vara snål. Fast min far klagade alltid på att jag var för snål mot mig själv....men det var ju delvis hans "fel", jag är var ju uppfostrad så...;-)
Men, pappa, jag har blivit bättre på det där med att unna mig själv lite extra, nu ;-)

Tisdag:
Med en suck av välbehag slår jag mig ner i solstolen på uteplatsen. En liten stund i solen för mig denna varma eftermiddag. Efter yoga och jobb kändes det skönt att åka ut till torpet igen. Och lämna en väldigt varm lägenhet i stan. Trots fönster och dörrar som stod öppna på båda balkongerna var det som en bastu där. 
Nu njuter jag av en stilla, susande vind bland träden. :-)
Och maken och jag säger återigen till varandra: "vad bra vi har det". Tror hunden håller med oss också...;-) Även om han nog skulle föredra att stanna på ett ställe en längre tid. Vi är ganska mycket för att flacka och fara vi. Men så ser vår tillvaro ut. Tack och lov så gillar hunden att åka bil :-)
Lingontider :-)


Det var härligt att komma igång med yogan igen. Jag var inte alls så stel som trott men balansen...aj, aj...här måste tränas! ;-) När min lärare berättar att hon tänker lägga in lite filosofi i yogan, denna kurs, blir jag jätteglad. Det låter både kul och spännande :-)

I morgon blir det nog målning igen. Jag har längtat efter den påbörjade tavlan när jag varit ifrån den...
Fotade lite detaljer av det som kommit fram hitintills:







Mm, mm....;-)
(Ni ser säkert andra "saker" än vad jag ser ;-)

Nu promenad i kvällssolen. :-)
Älskade Ljung


Ljus och Kärlek
❤️





Kommentera inlägget här :