Mot ljusare tider

publicerat i Allmänt;
22 december

Vintersolstånd. Årets kortaste dag. Men nu vänder det! Vi går mot ljusare tider! :-)

På förmiddagen när solen skiner starkt in genom fönstren på tredje våningen och avslöjar allt som dolts i mörkret, börjar jag städa. Efter ett tag börjar jag fundera på hur jag kom på den ljusa idén att försöka städa och tillverka en julklapp samtidigt? Det funkar naturligtvis inte...maken erbjuder sig att ta över städningen...tack för det!!! <3

Kan inte låta bli att fundera på hur jag orkade förr. Två barn, jobb, handla julklappar, baka, fixa, pyssla, pynta, storstäda... Julstädningen var verkligen något utöver det vanliga. Ett rum i taget. Varenda liten vrå storstädades. Precis som min egen mor så gnodde jag som en tok på varenda liten fläck. Spisen drogs fram för att städas bakom och torkas på sidorna. Jag flängde högt, jag flängde lågt. Och när släkten inte kom till oss, åkte vi till dem. Eftersom både mina och makens föräldrar var skilda och omgifta var det många att besöka. Och så skulle det ju packas för olika väder...och så stuva in julklappar, väskor, barn och oss själva i bilen. Förhoppningsfulla och förväntansfulla och det blev alltid en stämningsfull jul! :-)
På senare år firade vi jul i torpet. Bland snötyngda granar och skidåkning på isen. Bara familjen. Trångt och mysigt i lilla stugan. 

Glömmer aldrig en av de första jularna jag och maken hade tillsammans. Vi skulle göra "allt" kvällen före dopparedan. Så vi stod där och insåg mycket sent på kvällen att det där med att koka knäck och polisha köksgolvet samtidigt...det fungerade mycket dåligt ;-))

Numera orkar jag bara städa det nödvändigaste och vi köper nästan all mat och bakverk färdigt. Det går det också! Mamma kommer inte hit förrän till nyår så jag hinner städa i mellandagarna. ;-)

Idag räcker inte tiden till för allt jag borde/vill göra...det är bara att prioritera..samt gilla läget...

All städning, bakning, julbord, pyntning, julhandel till trots, julen handlar ju om glädje och frid. Egentligen....så jag har inte dåligt samvete för att jag gör det lätt för mig med allt det ytliga...jag mår bättre inombords nu :-)

Min lilla julgran (jag trodde att jag köpte en julen men det visade sig vara en gran ;-) Den är ett tydligt exempel på mitt "less-is-more-tänk" ;-)) 

Varning för halka i stora delar av landet. Ta det lugnt i trafiken! Var rädd om dig och de dina.
❤️



Kommentera inlägget här :