Yogan och Nuet

publicerat i Allmänt;
Ligger på yogamattan i en ställning som inte är helt smärtfri, det stramar,  och påminns av vår lärare att andas lugnt och djupt och ner i smärtan. För varje utandning slappnar jag av mer och mer. Och smärtan blir allt mer diffus. Och jag börjar förstå budskapet om att förstå skillnaden på när kroppen säger ifrån och när sinnet säger ifrån...Att aldrig gå emot kroppen men att utmana sinnet ibland. 
Det älskar jag med yogan!

Jag lyssnar också på vår lärares röst när hon talar om Nuet. Att just Nu är allt som det ska vara. Att släppa det gamla svåra och det som oroar oss inför framtiden. Det sinnet är fullt med och som får oss att må dåligt. Just Nu är allt bra.


Som vanligt är jag glad och full av energi när jag lämnar lokalen.

Nuet. 
<3
Hittar ett inlägg som jag skrev för ett tag sen men aldrig publicerat. Tror det är dags nu :-)

Den enda verklighet som finns är Nu och Här. Allt annat är minnen eller planer för framtiden.
Och ändå är det så svårt att leva i Nuet. 

Det blir lätt ett "då när-tänk" eller "om-tänk"...

Tänk bara så mycket energi det går åt inför en resa. I planerandet ingår de härliga förväntningarna, de är lätta att bära, men även oron, den är lite tyngre. Medan detta upptar vår tid så pågår redan en resa. Livsresan. Här och Nu. Den enda verklighet vi har. 


Under livsresan fastnar vi ibland i minnena. Dåtid. Gömmer oss i det som var för att nutiden känns för jobbig. Eller ältar ouppklarade saker eller gammal sorg och missar glädje som finns just nu.

Men själva livet är en resa. Den står inte still, gör inga uppehåll, backar inte...allt förändras, hela tiden...finns ingen nödbroms att dra i för att återkomma till något som vi "missade" då, eller för att kliva av och springa och gömma oss någonstans där ingen hittar oss.

"Stoppa världen, jag vill av!!"
"Stoppa tiden, för just nu är allt underbart."
Men nej, det går inte...



Livet är förändring, inget förblir vad det var. Till tröst ibland, till sorg ibland. Och ibland till glädje.

För inget mörker är för evigt. Sorgen övergår i saknad. Såren läker. Tårar torkas. Smärtan lättar. Vi reser oss upp och går vidare.

Men i vårt sinne kan vi stanna upp ibland. Minnas med glädje, drömma vidare, lyssna till nuet...Ta oss tid...Bara vara..

Så vandrar vi vidare. Vi bär våra minnen och våra drömmar med oss. Våra förväntningar. Men om resan går för fort, om tiden flyger iväg, om vi blir blinda för nuet, bör vi tänka om. 
Lyssna, se, våga känna, Verkligheten. Här och Nu, Är Du!

"Livet är det som händer dig medan du planerar något annat."
John Lennon
(Ett av mina favoritcitat)

Omfamna livet Här och Nu...
Kom ihåg att du inte kan planera allt och inte heller ha kontroll på allt. Och det är som det ska vara. 
Förändra det du vill och kan förändra och acceptera det du kan acceptera.
Rensa i livets ryggsäck. Bort med det du inte behöver på din forsatta resa och ge rum för nytt.

Och du är Tillräcklig! ( Vad än andra säger )


Som ni förstår så är det här mina insikter + lite pepp till mig själv. Men jag delar dem med er. För jag är med all säkerhet inte den enda som behöver detta. ;-) ??

Allt är inte svart eller vitt, allt är inte mörker eller ljus. Blanda och det blir grått. Grå vardag. Tack och lov för grå vardag! Vardagen kan vi färga som vi vill. Om vi inte bara vill njuta av de grå nyanserna? Ibland är det tillräckligt.


Skapa ögonblicket, Här och Nu. Med det du har, med det du är. Vila i Nuet. Om så bara för ett ögonblick. 
Andas in.
Andas ut.
<3
❤️
När jag tog in världsnyheterna i morse kunde jag lugnt med ett leende konstatera att kärleken var den stora nyheten i vårt land ;-)
Kärleken mellan ett till synes omaka par och högst oväntat...;-)

Och till sist: Jodå, jag har ätit semla denna Fettisdag...gött! 
<3
Har du?

Kommentera inlägget här :