Guld, rökelse och myrra

publicerat i Allmänt;
"Det förflutna finns i våra minnen.
Det nuvarande finns i våra sinnen.
Framtiden finns i våra visioner."
- Augustinos -

Januaris fina citat från den vackra kalendern: Carpe Diem, som var en av de fina gåvorna vi fick igår, maken och jag, när vi var på "extra julafton" hos äldste sonen med familj. Vi fick två kalendrar till, lite mer personliga. En med bilder på vår hund och en med bilder på barnbarnet och hennes bror. Jättefina!!! Det jag uppskattar mest är att det är vardagsbilder, inga uppstyltade ateljebilder eller "gullegullbilder". Här finns både glädje, ilska och tjurighet med och mycket kärlek. Precis som livet är :-) 
Den här "änglakoppen" gjorde mig både varm och glad. Vilken fin gåva. <3 Observera "tumgreppet" på örat. ;-)

Men nu är glada julen slut för min del. Okey, inte tjugondaknut ännu, men julgrejerna får snällt hoppa ner i sina askar och kartonger nu. Stjärnor, slingor och elljusstaken får lysa upp i mörkret ett tag till <3
När jag ska packa ner min fina krubba blir jag stående och betraktar de tre vise männen. Det är ju Trettondagen idag som firas till minne av stjärntydarnas besök hos Jesusbarnet. Att man säger att de var tre stycken är en följd av att de enligt bibeltexten lämnade fram tre gåvor: guld, rökelse och myrra. Myrra är en sorts kåda eller harts och tillhör rökelseträdväxterna. Enligt Wikipedia.

Enligt legenden hette astrologerna: Kasper, Melker och Baltsar. (Germansk form) De har blivit beskyddare för folk som är ute och reser och de har fått representera de på medeltiden kända världsdelarna, Europa, Asien och Afrika.
De har också fått symbolisera människans tre åldrar, ungdom, vuxendom och ålderdom. Baltsar yngst, Melker äldst. (Wikipedia)

De fina keramikfigurerna i min krubba har min moster Ingrid Frykberg skapat :-) Kamelen är inköpt i Israel.

Hittade en dån härlig sida på Fb. Bara måste dela med mig av detta ;-)


Fullmånen lyste på oss hela vägen hem igår.
Och jo, jag sov lite oroligt i natt ;-)

Även om jag jobbat idag så känns det som om veckan startar på allvar i morgon. En kort vecka ;-)

Allt gott! <3
❤️




Kommentera inlägget här :