Ett barn, ett ljus

publicerat i Allmänt;
Det var en gång..
Ett barn som föddes...
Det barnet var jag...
Det barnet var du...
Liten, fin och "hjälplös"(?)
Men inte "tom"
Våra ögon utstrålade all världens visdom
Hjärtat fullt av kärlek
Vi upptäckte våra händer, våra fötter, vår omgivning
Vi testade vår röst
Vi grät, log, skrek, gurglade, skrattade
Vi utforskade miljön omkring oss
Vi sträckte ut oss för att nå
Smakade, vidrörde, kände, klämde
Härmade, kramade, pussade, vinkade
Ålade, kröp och tog våra första steg...
Livet var fullt av mystik och magi
Vi såg och hörde det vuxna inte gjorde
Vi dansade, vi lekte, vi fantiserade,vi lärde oss hela tiden något nytt om oss själva och vår miljö, om andra barn och de vuxna 
Vi planerade inte för morgondagen, vi oroade oss inte, vi levde i ett Här och i ett Nu
Men vi saknade, vi hade ont ibland, vi ramlade och slog oss men sprang snart vidare
Vi fick ord, vi kunde kommunicera
Utifrån blev vi "rättade", vi fick lära oss "rätt och fel"
Vi lärde oss säga tack och förlåt
Att inte skada andra. 
Vi fick verktyg för överlevnad i ett hårt samhälle
Men
Vi tystades och begränsades
Vi anpassades 
Vi växte upp, fick ta del, ta ansvar, ta konsekvenser
Slut på fantasin och drömmarna 
In i "verkligheten"
Livet tappade sin mystik, allt skulle ifrågasättas, allt skulle förklaras
Livet skulle stakas ut, planeras
Jagande efter framgång, rikedom, makt, kontroll
Jämföras och betygsättas
Inte visa sig svag, inte bli sjuk, var behärskad, passa in
Vi stängde in det där lilla barnet långt inom oss...

Släpp ut barnet igen! Lek och dansa! Lev här och nu! I alla fall för en stund.Släpp den påklistrade masken. Gråt och skratta! Gör lite bus. Fantisera och dröm. Utforska dig själv och din närmaste omgivning. Kika ut genom ditt staket. Kika in i dig själv. Ta in mystiken och magin i ditt liv igen! Upptäck nya världar. Gör det "osynliga" synligt. 

"Men det går ju inte för sig!"
"Jasså, varför inte det?"
"Kommer jorden sluta snurra kring sin axel, blir det börskrasch, slocknar solen, för att jag släpper fram mitt inre barn, det som är Jag???"
..............?

Ovanstående text skrev jag redan för 8 månader sen. Passar bra att publicera idag när min rygg totalstrejkar och jag mestadels tillbringat min dag i sängläge. 

Ska strax tända ett ljus. Ett ljus för all världens flyktingar. En stund för eftertanke. En strimma ljus, en strimma hopp. Vi är många som är med i denna ljusmanifestation ikväll.


Tänd gärna ett ljus du också :-)

Ljus och hopp
❤️

Kommentera inlägget här :