Kärlekens ljus

publicerat i Allmänt;
"Om en man kan visa så mycket hat,
tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans."
Sagt av en av de överlevande på Utöya...


Nej, jag kan inte förstå!
Jag har läst och läst och läst, men nej, jag förstår inte.
Jag har försökt att lägga känslorna åt sidan och bara använda intellektet. Men nej, jag förstår inte.

Hatet växer i vår värld. Det t o m understöds och legaliseras av politiker. Och vi uppmanas att förstå...

Jag förstår inte "tänket"..."Meningen med livet är att dö på rätt sätt - genom att behaga Gud"...säger mannen som varit och krigat för IS.

Enligt muslimska ledare är det förbjudet att tortera och utföra onda handlingar i Guds namn...

I Europa håller man antimuslimska demonstrationer. Ingen skillnad görs mellan muslimer och islamister...

På nätet hatar man. Är man för flyktinginvandring kallas man för Sverigehatare. Är man antirasist kallas man för vänsterextremist. Är man feminist kallas man för manshatare. Tycker man som något annat parti än SD är man "så PK" (politiskt korrekt) vilket är samma som idiot, typ...
"Idiot" är det "snällaste" av alla ord man använder. Oftast är det fruktansvärda sexistiska ord som används och som jag vägrar skriva här.

Och jag förväntas förstå!??? Det råder rädsla, missnöje, okunskap sägs det. Visst! Men varför ska det leda till hat????
Hur kan man hata människor man inte känner???

Jag ger upp! Ju mer jag försöker förstå, desto mindre förstår jag....

Får man kickar av att hata? Jag får kickar av kärleken! 
Mår man bra av hat? Jag mår bra av kärlek! 

Tydligen kan man välja att hata. Jag väljer att älska.

I hat finns bara mörker. I kärleken finns bara ljus.


Tänd ljus!

Låt intet mörker hindra dig
att söka Ljuset!
Och när du funnet det,
låt andra se,
pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva, 
tänd då hos andra
samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus
i rädslans mörker,
tänd rättens ljus
i korruptionens mörker,
tänd Trons ljus
i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus
i förtvivlans mörker,
tänd Kärlekens ljus
i dödens mörker.

Tänd ljus!

- Bo Setterlind -
❤️

Tro, Hopp och Kärlek
till Dig idag.
Och en stor KRAM på Kramens Dag :-)




Kommentera inlägget här :