Tacksamma vackra ögon

publicerat i Allmänt;
En del människors liv är korta. Likaså en del djurs liv. Som t ex labradoren Bamse som dog bara nio månader gammal. Jag läser om honom i GD. Trots sitt korta liv hann han med att rädda en kvinnas liv. En sen kväll i november blev Bamse orolig och ställde sig vid ytterdörren och gnällde. Han gnällde allt mer och till slut gick hans husse ut och kollade vad det var där ute. 
Ca 60 meter bort ser han en strålkastare. En bil hade kört av vägen och en ung kvinna hade flugit ur och fastnat med armen under ett däck. Husse och en kille som var med i bilen lyckas få loss henne. Bara några minuter senare slår höga eldslågor upp mot den mörka himlen.  Den unga kvinnan hade aldrig överlevt branden...
Bamse hade problem med armbågarna och måste tyvärr avlivas veckan efter olyckan. Hade han dött tidigare hade han inte funnits där och varnat och en ung kvinna hade inte funnits i livet nu...
Änglahund? Jag tror det :-) Det var det han var här för <3 Han hade ett uppdrag.



Dagens miljötips:
Handla på Second Hand eller Loppis. Det är hur kul som helst att leta fynd på second handaffärer. Där finns allt! Mycket nostalgi också. "Åh, en sån hade min mormor" eller "en sån hade jag när jag var liten". ;-) Extra kul är det också när överskottet av pengarna går till välgörenhet. För att inte tala om den härliga känslan när man rensat ur sina egna lager och skänkt grejer till second hand! Inte prövat? Gör det! Allt som är helt och rent går att sälja!

Varför låta grejer bara ligga och samla damm? Låt någon annan få nöje eller nytta av dem!

Har varit och shoppat tillsammans med maken. Kylskåp till torpet gick snabbare att få tag på än vad vi trott. Men så var det det här med "rätt" soffbord. När vi nu äntligen har fått hem nya soffan så...Det gamla provisoriska bordet står forfarande kvar efter snart 7 år. Åldern spelar ju ingen roll men eftersom det här är ett bord som minst sagt är avskavt så är det dags för ett nytt. Men åh, vad svårt att välja!!! Hittar man ett i passande form och storlek så finns det inte i "rätt" färg eller träslag...Måste tänka lite mera...
(Det gamla bordet ska inte slängas, nej då, det får följa med gamla soffan till företagslokalen. Här har vi "slit" men inte "släng" ;-)

Jag skäms lite över mina "överflödsproblem" när jag lämnar några slantar till kvinnan som sitter och tigger utanför IKEA. Hon slår ihop sina händer och tackar mig med ord jag inte förstår. Eller är det en välsignelse? Jag blir alldeles rörd. Vill nästan krama henne men vågar inte. Jag tar hennes händer i mina och tittar in i hennes tacksamma vackra ögon. Ett starkt ögonblick. <3 När jag går därifrån visualiserar jag en ängel som står hos henne...


Har de människor som nu skriker om tiggeriförbud någonsin sett in i dessa fattiga människors ögon? Vi utplånar inte fattigdomen med tiggeriförbud, vi slipper bara se den...
Vi som lever i överflöd slipper se de som lever i nöd.

Mina följeslagare detta år: vackra konstbilder i almanackan Helhetens Konst. Konstnär Annica Andersson. Och så vackra anteckningsboken med oskrivna blad som ska fyllas med mina ord och upplevelser...<3

Var rädd om Dig!
<3

Kommentera inlägget här :