Hjärtats kamp

publicerat i Allmänt;
Natten har varit kall. Frosten ligger kvar på mark och grenar ännu sen solen gått upp. Jag vaknar med fragment av jobbiga drömmar kvar i minnet. Denna kamp för något jag tror på, denna frustration över människors oförmåga till medmänsklighet och hatet mot den goda kampen...det är ämnena i mina drömmar...

Jag har en gång i mitt liv fått kämpa en hård kamp för det jag trodde på. En hård kamp för något jag visste skulle bli bra för alla inblandade. Jag kände i hela mig en övertygelse om att detta var rätt. Jag var inte ensam, min make var med mig men det var jag som fick ta den känslomässiga biten. Jag blev kallad "egoist", "kärlekslös", "otacksam" och annat obehagligt. Några tog avstånd från mig, andra stöttade. Men den känslomässiga kampen var min. Den pågick länge. Jag bröt ihop många gånger men jag gav aldrig upp. 
"Vi vann", maken och jag. Men tilliten och självkänslan fick sig en ordentlig törn och det tog många år att bygga upp den igen. Några hade stuckit in ett svärd i mitt hjärta och jag måste själv dra ur det. 
Idag är jag stolt över att jag följde min inre övertygelse. Men det är ingen triumf, sorgen över det jag utsattes för går aldrig helt bort...

Jag tar en promenad på gården och en bit på vägen. Allt är så stilla nu och solen värmer. Fåglarna drillar. En fågel har ett annat ljud. Hackspetten "hackar".;-)
Naturens egen konst. Det är bra att nätterna ännu är kalla. Så att våren kan ta det lite lugnt. 

Det knakar lite i isen när grässtråna försöker sträcka sig upp mot solen. :-)

I tankarna återkommer jag till det där med kamp. Att kämpa för något. Hjärtats kamp. Jag undrar så hur det står till med hatarnas hjärtan? Inget gör så ont i mig som att läsa eller höra vänner uttrycka rasistiska och hatiska ord. Man kan skylla på okunskap, missnöje och fördomar när det gäller åsikter. Men när det går djupare, när det handlar om själva värdegrunden då är det något annat...vad???
Jag läste någonstans att när Berlinmuren föll måste vi ha något annat än öststatskommunisterna att hata. Då gick hatet över till muslimerna....
"Måste hata?" Är hatet inbyggt i oss??? Det tror inte jag. Vi har ett val.....Alternativet heter kärlek...

Det blev kanske lite "tungt" det här. Men livet är ju inte bara ett "tjolahoppsanhejsan" ;-) Eller "guld och gröna skogar."
Måns vann Mellon. Bra så. Tycker jag. Men jag gillar ändå Jons jojk mest. Och att den samiska kulturen fanns med är ju en vinst, en framgång bara det :-)

Solen skiner och det droppar "drippdropp"...vår!!!

Värmen kommer åter. Må den värma allas våra hjärtan.
❤️



Kommentera inlägget här :