Pingsten och Gullvivan

publicerat i Allmänt;
När jag skriver dessa rader är det natt, lördag har gått över i söndag, pingstafton i pingstdagen. Jag vet inte vilken andning jag är i men glad är jag! Måns gjorde det!!! Fy, vad spännande det var ;-) Och kul. Ett spektakel, som alltid, men ett kul spektakel. Och tålamodsprövande... Det krävs ganska mycket av en att lyssna på alla 27 bidragen...;-)
Alla faller ju inte på läpp...men smaken är ju som baken...

Nej, nu måste jag sova några timmar...natti natti...
Pingstafton. Det kom en hagelskur


PINGSTDAGEN
Älskar Gullvivorna <3

Ibland lär jag mig något nytt av vänner på Fb. Jag har aldrig funderat på vad ordet Pingst betyder. Visste du att det betyder femtio? Eller rättare sagt: den femtionde. Den femtionde syftar på att femtio dagar förflutit sedan påsk. Pingst är en kristen högtid som firar att den Helige Ande gav sig till känna för apostlarna. (Wikipedia)

Pingst kallas också "hänryckningens tid". Vet att jag skrev om det för ett år sedan. Gillar det där ordet: Hänryckning :-)

Och när det nu är aktuellt med "ande" så har jag kommit till insikt om att jag inte längre är en "andlig sökare", jag är ju en "andlig finnare"! Jag "finner" och upptäcker ju hela tiden. :-)

Äldste sonen som bor i södra Stockholm berättar att det är sommarvarmt där. Blir lite avis. Här är det mulet och fortfarande en kall vind. Men några solglimtar då och då finns det att glädja sig åt. 

Sädesärlan bygger bo. Materialet finns på vår gräsmatta, hårtussar från hunden. Han fick finna sig i att bli borstad idag. ;-)
Gullvivan kallas i många länder för "himlanycklar" eller "Sankte Pers nycklar". Varje gullviveblomma liknar en gammaldags nyckel. Enligt en gammal saga hade någon skaffat sig en falsk nyckel till himmelens bakport. När Sankte Per upptäckte detta blev han så förskräckt att han tappade sin nyckelknippa av guld. Den ramlade ner till jorden och Sankte Per sände en ängel att hämta nyckelknippan. Ängeln hittade nyckelknippan på en äng och när ängeln tog upp knippan, växte de guldfärgade gullvivorna upp där. ;-)
(Ur: Vårens blommor. Björk, Lofterud)
Söt saga tycker jag :-)

Ny vecka väntar bakom hörnet. Spännande. Och du, kom ihåg:

Ljus och Kärlek
❤️






Kommentera inlägget här :