Livskonstnärer i livets hårda skola

publicerat i Allmänt;
"Livets hårda skola". Det är ett uttryck som många skriver på sina profiler under rubriken: skola/utbildning. Jag har också hört många säga: "jag har gått den hårda vägen jag", som förklaring på varför man inte har någon högre utbildning. Jag kan förstå att man skriver/säger så, särskilt om man har en sjukdom/handikapp eller saknar ekonomiska möjligheter som förhindrat att man utbildat sig. 
Men när jag funderar på uttrycket "livets hårda skola", blir jag ändå förbryllad. Går vi inte alla i livets hårda skola? Att man har en hög utbildning utesluter ju inte att livet har varit hårt? Att man fått kämpa för resultaten, att ekonomin varit körd i botten, att man drabbats av sorg och sjukdomar men kämpat sig igenom utbildningen ändå? 

Under mitt yrkesliv har jag mött lika mycket förakt mot högutbildade som mot lågutbildade. 

Men kära nån, vi är ju människor! Vi har samma värde! Utifrån våra förutsättningar så kämpar vi alla. I livets hårda skola.

Visst kan vissa verka "segla genom livet på en räkmacka", men vad vet vi om vilka sorger de bär inom sig? Vad händer om man skrapar lite på den "fina" ytan?

Ingen människa är förmer än någon annan även om vissa försöker "låtsas" ;-) Och att ta på sig offerkoftan och bli bitter för att "livet inte blev som man tänkt" är inte särskilt förnuftigt. Alla behövs! Var och en på sitt sätt! 

Så vad lär jag mig i livets skola idag? 
Hm...jo, jag lär mig att det är bättre att verkligen vila och "vara sjuk" några dagar istället för att låtsas vara frisk...

Vi är här för att lära. Vi har alla vår kamp. Vår väg. Inget blir bättre för att vi jämför oss med andra. Vi är alla med och skapar vår värld. Vi bidrar alla med något. Att vara "lyckad" i en ytlig värld är inte samma sak som att vara "lycklig".

Inom dig börjar freden. Tillsammans skapar vi mirakel. 


Låt oss alla vara: livskonstnärer! För det är en konst att leva och vi skapar hela tiden!

Idag åker det omkring en speciell båt här på ån. En båt med en hund på. En hund som är specialutbildad på att hitta drunknade personer. Ja, ni förstår antar jag, att de letar efter den försvunna killen som jag tidigare berättat om...Må de hitta honom! Så hemskt för de anhöriga med ovissheten. 
Fantastiskt vad våra vänner, hundarna, kan hjälpa oss med. Just denna hund heter: Kompis :-)

Nyss ringde maken och så fick jag ett fint meddelande från en underbar vän. Fyllt med omtanke. Vad sånt värmer. <3

Och nu har jag pratat i två timmar med en "gammal" vän...tiden går fort när man har roligt ;-)

Du är värdefull! För den du är, inte bara för vad du gör. 

Ljus och Kärlek
❤️


Kommentera inlägget här :