Småkryp och krympande språkpolis

publicerat i Allmänt;
Har drömt om fästingar och spindlar i natt...usch...Såg två fästingar (de är ju också spindeldjur) som kröp på hundens ben igår kväll. Den ena lyckades vi få bort, den andra försvann någonstans inne i hundens päls....usch...

På morgonen öppnade jag en garderobsdörr och vad sitter där på insidan? En spindel. Jag tvekar en sekund. Ingen idé att skrika på hjälp, ingen hör, jag är ensam hemma...Okey, inte döda! Hjälpa ut! Sopen blir bra verktyg. Upp med ytterdörren! Så lilla spindeln, ut till friheten!!! ;-)
Det gick bra...det hade aldrig gått för några år sedan...jag har spindelfobi...som jag inte sökt hjälp för...jag har s a s "KBT-at" på egen hand ;-)) Nej, jag klappar dem inte och nej, jag tycker inte att de är söta, men jag blir inte stel av fasa längre eller springer min väg...fast någon annan får gärna komma och "befria" mig från de långbenta odjuren...
Den står där i ensamt majestät bland vitsippor,gullvivor och pärlhyacinter, den ståtliga påskliljan <3


Tar en promenad i blåsten. Utan hund. Han är i stan. Kan gå i min egen takt. Vill gå ner till ängen men det ligger en orm över vägen. Tittar närmare. Letar tecken. Det är en huggorm och den tänker inte flytta på sig hur mycket jag än stampar i marken. Får vända på klacken och ta den andra vägen. Och det var nog meningen. Närmsta grannen står på en stege och lagar taket på ett förråd. Han är pratsugen. Grannen alltså ;-) Taket har blåst ned. Nu sätter han upp ett provisorium. Eller "proffesorium" som han uttalar det. Hört många som uttalar det så här omkring. "Språkpolisen" inom mig reagerar, men snälla "prov" är ett ord, "proffs" ett annat och i det här fallet är det ett "prov"...
MEN: Språkpolisen inom mig har krympt och krympt med åren, tack och lov, och ersatts med en trevligare typ som gillar dialektala uttryck och charmas av roliga uttal. <3 
Som uppväxt i Härnösand har jag själv blivit "uppläxad" många gånger sen jag flyttade söderut. ;-)

Vi pratade länge. Om blåsten. Som vi är trött på. Om Moder Jord. Om förändringar i naturen. Om skolbarn som inte vet att ägg kommer från hönor. Om livet. Vi har inga bra lösningar och vi känner oss inte präktiga men vi oroar oss över vad som sker.

Han berättar att det är ont om rådjur och älg. Förr kunde man följa deras stigar i skogen men nu ser man inga spår längre. Jag undrar om det bara är vargar och björnar som blir fler och fler men han berättar då att vargarna kommer bli färre när det blir brist på föda. De föder färre ungar när det är matbrist...se där, den kloka naturen!


Jag vandrar ner till sjön. Det är inte kallt, inte ens vinden är kall. En sädesärla står på bryggan och "tjattrar". Vågorna slår mot stranden.
Andas. Andas in. Andas ut. 
Här är här. Nu är nu.
Så tacksam över att jag har möjlighet att stanna upp, andas medvetet, samla kraft. En stund.
Vid strandkanten växer vackra Kabbelekan

Hemma i stugan väntar disk och städ. 

Fredag. I morgon Pingstafton. Redan...:-)
I natt vill jag drömma om annat än små djur....

"Spindel, enligt Solöga: Du tjänar på att ta det lugnt just nu. Min gåva till dig är att ha tålamod."
:-)

Huggormens budskap, enligt Solöga, är ännu intressantare:
"Betrakta världen andligt. Min gåva till dig är att ha en andlig världsbild." :-)

Vissa av er som läser detta undrar kanske vad detta med Solöga och gåvor är för ovetenskapligt "trams" ;-) Andra som liksom jag har en andlig världsbild, förstår precis. Så är det. Vi är olika. Fast lika. Det är ju det som är så roligt och spännande, eller hur?

Önskar dig en skön Pingst!
❤️


Kommentera inlägget här :