I backspegeln

publicerat i Allmänt;
I dessa minnenas dagar filosoferar jag så här:

När vi minns...
Finns det där bland allt det fina även det vi skyggar för.
Det som skaver, det som smärtar, väcker känslor vi inte vill ha. 

Men ibland är det bra att minnas även detta. Plocka upp det ur sin mörka vrå. Titta på det. Så här på distans ser det kanske inte så stort ut längre. Kanske att en ny insikt dyker upp, en förståelse, en acceptans. Det var så här det var. Även det svåra och smärtsamma har sin plats i livsmönstret. 

Sen får vi välja om vi vill släppa detta eller låta det krypa in i sin vrå igen. Kanske ska det vara kvar fast i förminskad form? 

Tiden förskönar, brukar jag tänka. Det positiva vinner över det negativa. Glada, friska minnen tonar fram, de negativa tonar bort. Förhoppningsvis. :-)


De svåraste minnena behöver dock en rejäl bearbetning. Om de fortfarande styr våra liv.

Vissa människor saknar vi hela tiden, andra vid specifika tillfällen. Så är det.

Att sörja det som inte blev är plågsamt, men också en del av livet. Så länge man inte fastnar och inte kan gå vidare. Eller blir bitter. Då behöver man hjälp.

Det blev inte så, det blev så här istället. Det där blev inte av men det här blev av. 


Att i backspegeln betrakta det som var kan ibland få vissa knepiga pusselbitar att falla på plats. Det kanske fanns en mening med det som skedde? En mening jag inte kunde ana då men som jag förstår nu...?

Och det jag inte kan förstå får inte längre stjäla min energi.


Jag skrev om fotboll igår. Möjligheten fanns för "mitt" IFK...men nej...
Nya chanser och nya tag nästa år! ;-)

1 november. Varm och solig. Tack för det! :-)

Ny månad, ny vecka, nya insikter, nya möjligheter.

Allt gott!
❤️


Kommentera inlägget här :