Kan själv

publicerat i Allmänt;

När man är två år, då kan man själv! <3

Jag minns hur tålamodsprövande det var att jobba med de allra yngsta barnen på "dagis" när det var dags att gå ut. På en del dagis fick barnen möjlighet att klä på sig själva. Det fick ta sin tid. Så bra, tycker jag. Men ibland fick man hejda sig själv från att hjälpa till...I denna tid när allt ska gå fort är det lätt att vilja hjälpa för mycket...Barn kan om de vill och får tiden på sig..:-) Om mössan satt på sne och tröjan hamnade bak och fram spelade ju ingen roll. Det var väl bara när "när fel sko hamnade på fel fot" som det var dags att rätta till ;-)
En helt annan sak blev det ju hemma med egna barnen...när man hade en tid att passa....stress, stress, stress....tyvärr...

Och ja, jag skriver "dagis", inte förskola...numera...;-) Nu är jag gammal och gör som jag vill...fniss, fniss...

Gårdagens hjälte: Niklas Strömstedt! Tack för ditt mod! Jag satt väl som de flesta andra och bara gapade över det du sjöng. Och blev både varm och kall. Varm av din protest. Kall av rädsla över det hat du nu kommer att möta....
Gårdagens intressantaste: Filmen om Steve Jobs. Jag missade början men filmen var verkligen välspelad och som sagt, intressant. "Att tänka nytt, att tänka annorlunda"...

Dagens rekommendation; "Tiden läker inga sår" av Tilde De Paula Eby.
Jag sträckläser denna fascinerande bok om fem generationers kvinnor och deras livsöden. Fem flyktingkvinnor. Om livet på Kuba, Brasilien, USA, Chile, Gran Canaria och Sverige...Om drömmar, kamp, längtan, utanförskap, viljan att höra till, kärlek, krig, flykt, behovet av att känna sig hemma...någonstans.
Rekommenderas varmt!

Dagens GRATTIS går naturligtvis till alla härliga pappor <3 



Vi har nu lämnat tillbaka vårt underbara barnbarn till föräldrarna. Det har varit så mysiga dagar tillsammans med henne. Kommer kännas tomt...
Men hunden blir nog glad över att få tillbaka sin korg att ligga i...

Om tre veckor ska vi på bröllop...:-)
Nyinköpta "finklänningen" hänger redan i garderoben. Nu återstår att hitta skor...
Maken ska ha ny kostym och talet ska finslipas ;-)

Det är söndag eftermiddag. Vi passerar nu Uppsala. Solen ligger lågt. Siluetten med slottet och domkyrkan tronar upp sig. Så bekant och fint <3

Allt gott inför den nya veckan 
❤️










Kommentera inlägget här :