Unnar mig lite vemod

publicerat i Allmänt;

Nej, det kan väl inte vara solsken jämnt....Ibland måste det ju vara grå och regnig november också...

"Det är då som det stora vemodet rullar in..." Eller? Njaa...inte för min del. Inte denna höst i alla fall...Jag blir sällan höstdeppig, jag är mer av "sena-vår-deppiga-typen"...

Ordet "vemod" är inte så negativt laddat ord, tycker jag. Det finns en skönhet och en vila i det också, vemodet...Nu tycker säkert några av er att jag "svamlar" men ni vet, jag "smakar" alltid på orden och känner efter...
Måste allt vara så soligt, färgrikt, glatt och hurtigt jämnt? ;-) Det skadar inte med lite vemod ibland...
Och så det där som jag alltid " tjatar" om: 
Ingenting är helt svart eller vitt
En hel del är grått 
Och i det gråa finns flera vackra nyanser..
❤️




Jag googlar på ordet "vemod" och hittar betydelsen: "mild sorgsenhet"...

"Vildgåsen leder sin flock
genom den kalla natten.
Ya-honk! säger han och
för mig här nere låter
det som en inbjudan.
Många tycker nog det
är meningslöst, men jag
lyssnar intensivare, jag
finner dess mål och
mening där uppe mot
novemberhimlen.

- Walt Whitman -

Jag unnar mig lite positivt vemod idag. ;-)

Det är fredagen den 13:e...och jag är inte särskilt skrockfull även om jag haft en verklig "otursdag" en fredag den 13:e, tidigare i mitt liv. Den berättelsen tar jag en annan gång ;-)

Det är visst "Smörgåstårtans Dag" idag också...;-)

Ha det gott!
Ljus och Kärlek
❤️


Kommentera inlägget här :