En kärleksfull kväll på slottet

publicerat i Allmänt;
Jag går in på blomsteraffären och tittar mig omkring bland alla vackra blomsteruppsättningar. -"Kan jag hjälpa till?" undrar en trevlig tjej bakom disken. Jag tvekar, kan nog hitta själv. Men så säger jag lite trevande: -"Ja, jag ska ha blommor till ett guldbröllopspar." 
-"Oj, säger hon, "guldbröllopspar!"
Det är helt tydligt något hon inte är med om så ofta. ;-) Och det är ju högst ovanligt med par som varit gifta i 50 år!

Det har min fina farbror och hans fina fru varit! Detta måste självklart firas! Son och dotter med familjer ordnar överraskningsfest på Södertuna slott. Och jag och min syster får vara med, för vi var brudnäbbar då för 50 år sedan. 



Vi kommer lite försent till slottet efter att hamnat i en "propp" i Stockholmstrafiken. De andra väntar på oss. Att se den totala överraskningen i guldbröllopsparets ögon när "näbbarna" dyker upp, det är obetalbart!! :-))

Det blir en mycket trevlig kväll med många skratt, kramar, god mat och dryck i ett av slottets tjusiga salonger. Mycket kärlek. Så mycket kärlek <3

Guldbröllopsparet var sig ganska lika från bröllopskortet. Brudnäbbarna var sig mindre lika ;-)

Tänk att leva ihop i ett äktenskap i 50 år! Så bra gjort! De tvekade inte alls att kyssa varandra när en av talarna uppmanade dem att göra det. Det är kärlek! 
Och så roligt att det finns guldbröllopspar att fira. De är sällsynta. Det är så få förunnat. Att möta "den stora livslånga kärleken". Men självklart är det inte en dans på rosor hela tiden, det är hårt arbete också. Men det finns inga "råd" som gäller alla. Tycker inte att man ska dela ut sådana. Alla par är unika och måste hitta sitt sätt. Och fungerar  det inte så ja, då kan man ju tack och lov gå skilda vägar. Antingen utvecklas man ihop eller åt olika håll, brukar jag tänka, så där "snusförnuftigt" ;-)
Måste ha varit ett helvete för många par förr i tiden som av moraliska, religiösa eller ekonomiska skäl måste stanna i kärlekslösa äktenskap. 

Egentligen borde man fira alla "sambopar" som levt länge ihop också. Tycker jag. För det är ju kärleken man firar! 

Jag brukar säga det när folk skryter om hur länge de varit gifta, att jag och maken levde ihop som förlovade i 10 år innan vi gifte oss. De åren ska också räknas! Fast det tycker inte alla...suck...vi lever faktiskt år 2015, familjer och parförhållanden ser annorlunda ut i dag än på 1900-talet. 

Jag njöt verkligen av att sitta där i det fina slottet i kristallkronors och stearinljusens sken. Fundera på en tid som flytt när adelskvinnor och adelsmän bodde där. Numera är det konferenshotell. Och jo, där finns spöken. En viss Ebba blir upprörd när hennes porslin dukas fram...;-)


Det var en skön avkoppling där i går kväll. En skön del av verkligheten. Vi kom mycket sent hem, eller rättare sagt, vi kom hem mycket tidigt på morgonen ;-) Och konstaterade att vi inte har mycket till vakthund....;-)

Nu på förmiddagen slår en annan verklighets rubriker emot mig när jag scrollar bland nyheterna. Den verklighet som berör oss alla. Rasismen blir allt synligare i vårt land. Och är det inte väldigt märkligt att när en gärningsman är av utländsk härkomst då är han terrorist men när han är "helsvensk" då är han en "ensam galning"???...Terror är terror!!! Det finns inga ursäkter! 
Det som hände i Trollhättan var ett planerat hatbrott med rasistiska motiv. Och det är fruktansvärt! Det är terror! Att bränna flyktinganläggningar är terror! 

Efter att under så många år blivit itutade att terrorn alltid kommer utifrån så verkar vi ha väldigt svårt att se den när den dyker upp inifrån vårt eget land. 

Vi ska inte möta hat med hat. Hot och hämnd är inte kärlekens väsen. Men våga säga ifrån. Våga påpeka hur fel detta är. Bli inte förstummad av skräck eller handlingsförlamad. Vi är många, vi håller ihop! 
Störst av allt är kärleken!

Idag fyller FN 70 år! Grattis! En dag att påminnas om de mänskliga rättigheterna...Alla människors lika värde. <3

Till sist vill jag som många andra hylla hjälten, elevassistenten Lavin, som offrade sitt liv för att rädda barn i skolattentatet. En riktig hjälte! 

Vill dela med mig av min lycka. När mitt livs kärlek kommer hem med rosor, då blir jag lycklig. <3


Glöm inte att ställa om klockan!
Frid och allt gott!
❤️





Kommentera inlägget här :