Stark sammanhållning

publicerat i Allmänt;
Onsdag kväll

Ser på Stefan Jarls dokumentär om Henning Mankell. Ett sorts testamente. Det är så mycket klokt den mannen säger som jag skulle vilja citera. Får se om den på Play och snappa upp ett och annat. Om du inte såg den, se den! När kloka män och kvinnor berättar om liv och död, då bör vi lyssna :-)

Men jag tror inte som Henning att döden är mörkret. Jag tror det är ljuset. Nu vet han vem av oss som har "rätt"....

När han tar upp ordet Solidaritet, längtar jag tillbaka till den tiden då man tog det ordet på allvar. Nu törs man knappt säga ordet utan att bli kallad för "extremvänster"..
Om man slår upp ordet Solidaritet finner man två betydelser: "gemensam ansvarighet" och "stark sammanhållning".... Henning Mankell menade att det är just Solidaritet vi behöver idag. Jag håller med. 

Kedjan (kättingen) kan symbolisera att man är "fast" i något. Men också samarbete, sammanhållning. Tycker jag :-)

Torsdag eftermiddag
Jag kan inte låta bli att undra vad "Krist" står för i Kristdemokraterna? Ja, jag vet att det står för "kristna" men jag får inte ihop det med deras politik...Har de funderat på vad Kristus skulle tänkt och tyckt och sagt om "tiggeriförbud"? De kanske skulle ta och läsa Bibeln? 
Nu hotar de med att riva upp Decemberöverrenskommelsen (långt ord!). Då blir det nyval till jul...???? Hur genomtänkt är det? Snacka om kaos som garanterat skulle uppstå! Politik ska inte vara en lekstuga! Eftersom SD är tredje största parti nu så är det ju inte så svårt att förstå konsekvenserna av ett nyval...

Jag har följt den utmärkta serien "Den enda sanna vägen" som handlar om olika religiösa sekter. Både intressant, klargörande och skrämmande. Frågan varför man hamnar i en sekt och varför man stannar där fick väl delvis ett svar. Tryggheten i gemenskapen och tron på den karismatiske ledaren, vilket det oftast finns i sekter. Det skrämmande är att medlemmarna slutar tänka självständigt, slutar ifrågasätta. I de värsta fallen bryts deras personlighet ner totalt. Duktiga programledaren Anna Lindman samtalade med flera stycken avhoppare. Vilka nu lever ett "normalt" liv. En hade t o m blivit kidnappad av sin egen familj när hon var på väg att gifta sig med en främmande man! (Moonrörelsen)

Jag är glad att jag stod emot "erbjudandet" att följa med på ett möte i Livets Ord. Det var ett par trevliga grannar till oss i Uppsala som var medlemmar där. Eftersom vi båda hade småbarn umgicks vi lite. Vi talade om tro och jag fick flera inbjudningar men lyckades trassla mig ur dem. Alldeles för skeptisk för att göra något sånt! För man vet ju aldrig hur man reagerar när masshypnosen sätter igång....
Frihet...

Jag "vaktade" en stilig Gran Danois idag när hans matte var in en sväng i en butik och handlade. Det är roligt att se folks reaktioner när de får syn på en så stor hund. Han skällde lite på ett par äldre damer som passerade. De såg så ängsliga ut och tittade lite "snett" på mig. Jag log och klappade hunden. Det är så praktiskt att klappa en Gran Danois, man behöver inte böja sig ner ;-) Stora hundar är ofta väldigt snälla, men det visste nog inte de rädda damerna.

Förut visste jag inte vem Svetlana Aleksijevitj är. Nu vet jag. Och om du inte vet det nu så vet du det snart. :-)

"Hockeyänkakväll" igen. Det blir bra. :-)
Kanske blir det så i kväll eller så blir det något mer aktivt :-)

I morgon kommer barnbarnet! ❤️

Ljus och Kärlek
❤️







Kommentera inlägget här :