Återhållsamhet

publicerat i Allmänt;

Vår tids yoga? ;-)
Nja, stress och yoga hör inte ihop.

Jag var på mitt yogapass idag. Lika härligt som alltid och nog tycker jag allt att balansen blivit lite bättre. Tränar lite hemma. Små framsteg är ibland stora framsteg :-) Nästa gång kan balansen vara sämre igen, beroende på dagsform. Då tar man inom yogan och backar lite. Det går inte inom yogan att forcera fram någon form av resultat. Det handlar inte om det. Det handlar om att må bra och att lyssna på kroppen.

"Filosofilektionen" handlade idag om återhållsamhet och måttfullhet. Att inte samla på sig så mycket saker t ex. Saker som tar vår energi eftersom de måste skötas om. Dammas, lagas...Att ha det nödvändigaste och lägga energin på sitt välmående istället. Man kanske inte behöver ha tre kaffeserviser, det kanske räcker med en? ;-)

Jag såg framför mig en byrålåda hemma som verkligen behöver rensas...;-))
Jag gillar att rensa. Har lärt mig och testat feng-shui så jag vet hur bra man mår efter rensningar. :-)

Återhållsamhet handlar naturligtvis också om att besinna sig, att inte slösa, vara lite "lagom", gäller t ex träning, sömn osv.


Så tänkvärt i dessa tider... Jag glädjer mig varje dag över att se allt gott som händer nu i Europa. Om hur fint mottagande flyktingarna får i t ex Österrike och Tyskland. All värme, all medmänsklighet. 
Sen finns det andra som inte förstått eller inte vill förstå. Som inte vill se verkligheten. Som inte vill se godheten eftersom godheten riskerar att fälla deras makt. De är rädda att deras lögner ska avslöjas, att deras visioner inte håller, att konspirationerna spricker nu när godhet plötsligt är i fokus.
De rasistiska politikerna är t o m så rädda att de hånar de goda handlingarna. Och kallar bilderna på Alan för fejk... Det skrämmer mig att det inte verkar finnas någon gräns för människors hån och hat. Förr skulle man nog talat om bristen på anständighet...

Men som sagt: jag försöker fokusera på det goda. För det man fokuserar på, det växer, som bekant. Störst av allt är kärleken och i kärleken finns ingen rädsla.
Från min vackra väggalmanacka



Skönt med en sprakande brasa. För det känns lite kallt här i stugan i kväll.

Och nu är det snart dags för fotboll. Heja Sverige!!!

Ljus och Kärlek till Dig
❤️


Kommentera inlägget här :