Och vad gör vi åt det?

publicerat i Allmänt;
Fotboll  kan vara vansinnigt spännande och ibland nästan vacker. All denna kämpaglöd, tjusiga och helt otroliga mål, skickligt jonglerande med bollen, snygga dribblingar, snygga passningar, samspelet...Ibland är fotbollen vansinnigt tråkig och händelselös.
Och så händer det då och då något väldigt tragiskt, något otäckt dramatiskt. Det hände igår på derbyt mellan AIK och Hammarby. Jag håller inte på något av lagen men maken hade TV:n på så jag kikade lite ibland. Höll på Bajen ( = Hammarby, om nu någon inte visste det ;) eftersom det var bäst för "mitt" lag ;-) Och när målet äntligen kom i slutet av matchen skrek jag "ja" och blev sen alldeles tyst, liksom alla andra. Bajenspelarnas glädjeyttringar kom av sig.Något var väldigt fel. Målgöraren låg helt livlös på marken... I samband med nickmålet hade han skallat ihop med en annan spelare och sen fallit handlöst med huvudet före ner på planen.
Det tog lång tid innan ambulansen kom och hämtade honom. Det är under den tiden som det verkligt makabra händer. Från motståndarklacken (inte alla, men många) hörs ropen: "Låt han dö"...om och om igen...det är som om arenan kokar av rädsla, chock och hat! Jag upplevde det här som fruktansvärt obehagligt.

Tack och lov fick spelaren "bara" en kraftig hjärnskakning och en fraktur på fotleden.

Hans bror skriver bl a: "Jag vill tro att människan är bättre än så här."

Vissa hävdar att det hat vi nu upplever i vårt land är en följd av rädsla. Visst, rädsla kan leda till hat. Men i detta fall handlar det om verkligt hat. En hatkultur...inom vissa grupper av fotbollsanhängarna....Det har egentligen inget med fotbollen, spelarna eller ens laget att göra. Det handlar inte om att älska sitt lag så mycket att man hatar andra lag. (Logiskt?) Det handlar om hat! Detta hat som förstör för så många. Hat som skapar rädsla och förstör tjusningen med sporten. 
Det finns inga ursäkter!

Hatkulturen frodas ju inom annat också. Politiken. Främlingsfientligheten. Mobbning på nätet. Näthatet. Hatsidor. 

Och vi andra står förvånade och bekymrade och undrar: varför???

Och vad gör man åt det? Hur stoppar man det här? Lagstiftning? 
Jag vet inte alls...

Jag kör mitt gamla race: Sprid ljus. Sprid kärlek.
Och våga säga ifrån!
Ser du hjärtat? Kärlek finns...:-)


Ljus! Kraftigt ljus spred månen i natt. Supermåne. Jag vaknade av ljuset och inväntade blodmånen. Men när det var så dags försvann månen bakom molnen här där jag är...Jag gläds desto mer över alla bilder som folk delar med sig av. Så mäktigt! Hoppas att du såg!
Från sidan Educate Inspire Change på Facebook


I kväll ska visst NASA släppa nyheter om Mars...spännande!!!! Det spekuleras hej vilt nu. Allt från att det finns tecken på vatten till att det finns små marsianer på planeten. ;-)

Här i min lilla vrå av universum har solen spritt sitt ljus under två härliga promenader. Jag fotade lite höstbilder. 









Och plötsligt har Pepparmyntan börjat blomma :-)

Och i kväll är månen full :-)
Starka energier i rörelse. 

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :