Mod, vilja, lycka och konst

publicerat i Allmänt;
Guldkorn ur massmediahögen:
Heder åt Sara Haldosson, en kvinna med civilkurage i Borlänge! När hon stod i kö vid kassan på Hemköp i fredags regerade hon starkt på ett äldre par som trakasserade en man och hans son. En ny kassa öppnade och mannen och sonen bytte kassa. Så där som man vanligtvis gör. Men paret som stått framför dem började öppet gnälla om "svartingar som inte har något hyfs" och andra rasistiska tillmälen. Då reagerade Sara och sa ifrån och bad mannen om ursäkt. Den utsatte mannen tackade Sara. "Jag tycker att vi alla är människor, det finns inget mitt eller ditt folk", säger Sara. All heder för ett sådant mod! <3

I Botkyrka har man startat ett integrationsprojekt. Vid skolvalet 2010 röstade 25% av eleverna på SD. Det var oroande tyckte man i Tullinge och startade en förberedelseklass för arabisktalande elever som bussas till Tullinge från Alby och Fittja. Undervisningen sker parallellt på svenska och arabiska. Eleverna ska sen slussas in i vanlig klass. Man jobbar mycket med inkluderingsfrågor på skolan och har inte något "vi - och dem-tänk" där. 
Vilken otroligt bra idé tycker jag! Integration går, det funkar, om man har viljan och modet... <3

Och så kom den härliga nyheten att Norska kyrkan säger ja till samkönade äktenskap. Så vann kärleken en seger igen <3

Vårhimmel över sjön


Våren är här! Nu tvekar jag inte längre för i dag kom, äntligen, min vän Sädesärlan och visade upp sig här på gården! Välkommen <3
Javisst är det så!

Lycka kan också vara att få tid hos tandläkaren - men först om tre veckor...;-)


Det finns konst som berör. På djupet. Moustafa Jano Janographic berör mig väldigt djupt. Moustafa är från Syrien. 
Moustafa Jano
Googla gärna för att se mer av hans alster. Han finns också på Facebook.

---
Mina söner med familj och vänner är nu på hemväg från Thailand. Ska bli mysigt att få hem dem "brunbrända" ;-)

Till sist:


Frid och allt gott 
❤️



Kommentera inlägget här :