Återstoden av sommaren

publicerat i Allmänt;

Alla som följt mig vet att jag gillar hösten. Men den får inte komma "för tidigt". Så när jag går på promenaden idag och naturen försöker göra mig uppmärksam på färgskiftningarna söker min blick sig till gröna blad och sommarblommor ;-) Återstoden av sommaren...

"Hej, jag kanske ser trött och slokande ut men faktum är att jag är en knopp som gärna vill slå ut i solens sken" ;-)

"Hej, jag må ha spröda silkesblad men jag är stark och stolt" ;-)

"Ojsan! Nu blev det närgånget minsann" ;-)

Pelargoner ska vara under tak när det regnar...har jag lärt mig denna sommar...

Tjejer! Vad ska man säga?Vilken prestation! Ni är fantastiska! OS-Silver!!!! Grattis!!!!'❤️❤️❤️
(Jaja, Zlatan må vara "king" i England idag, men ni tjejer är drottningar i våra svenska hjärtan❤️)
Och grattis till alla andra medaljörer också! Hästhoppning t ex! Stolt över er alla ❤️

Så borde jag väl skriva om ett eventuellt tiggeriförbud också. Nu är ju detta inget som är klubbat ännu utan bara ett förslag. Så jag avvaktar med att "tycka" något. Det enda jag vill "påpeka" är att fattigdomen inte försvinner för att vi inte ser den utanför affären längre...Men det vet vi ju alla...Och att tiggeriet inte löser fattigdomsproblemet på lång sikt, det vet vi också...
Avvaktar...Sverige utreder...Hoppas på en human lösning...

EN SOLSTRIMMA HOPP

Vecklade upp en skrynklig papperslapp som låg i papperskorgen: "Solidaritet" stod det på den. Vem hade slängt den?

Vinden viskade något. Vad? "Empati?" En fläkt från dåtid, kände jag.

"Sanningen" och "Fakta" var insopade under mattan. Så de inte syns, sa "bekvämlighet och fördomar".

"Egoismen" har fått en egen neonskylt som lyser dygnet runt.

På gatan ligger en trasig banderoll, söndertrampad av marscherande kängor. Den fladdrar i höstvinden. Man kan ana vad det står skrivet: något om "allas lika värde"...

Det känns kallt. Jag fryser...Stänger dörren, stänger fönster. Låtsas att världen där ute inte finns.
Och om den finns, så är det inte mitt problem...eller?

Så plötsligt! En solstrimma tar sig in genom fönstret. Den lyser upp mitt rum. Den lyser upp mitt hjärta. Den kommer med "Hoppet". Och jag känner: det goda börjar med Mig. Det goda börjar med Dig. Sprid hoppets ljus.

Öppna dörren. Öppna fönstret. Släck neonskylten. Laga banderollen. Sätt upp lappen på kylskåpet. Sopa fram sanningen och fakta. Låt empatin flöda!

❤️

Nu gör jag ett sista försök att publicera detta inlägg som jag fått skriva om och om igen...

Hoppas att Du har möjlighet att njuta av återstoden av sommaren. På ditt sätt.
NAMASTE
❤️

Kommentera inlägget här :