En dag i Visby

publicerat i Allmänt;

Dags att lämna ön. Sitter i bilkön till färjan. Lite vemodig men samtidigt tacksam, djupt tacksam. Vi avslutade resan med en heldag i Visby. Utan planer eller mål. Och hittade så mycket nytt och spännande och vackert att se och uppleva. Vi började i Adelgatans affärer. Så var det gjort :-)
Lite för varmt klädda var vi. Solen gassade. Men efter den kraftiga vinden i går kväll och havets dånande hela natten trodde vi att det var kallare än vad det var ;-)

Igår kväll åt vi för sista gången på restaurang China. Vår "favvo". I november slår de igen eftersom en man från Libanon har köpt upp flera kvarter och chockhöjer hyran. Vi åt och pratade med ägarinnan och kramades och önskade lycka till med det nya på annan plats.

Smala gränder. Knappt man kommer fram med bil. Men staden är ju inte byggd för bilar ;-)

Alla dessa fantastiska gamla hus, kvarter efter kvarter och gränd efter gränd. :-)

Visby är ju rosornas stad och visst fanns de, men de flesta var utblommade. Visby är ju också ruinernas stad. Men de ska få ett eget inlägg. :-)

Efter en god lunch bestämde vi oss för att vandra muren runt, på utsidan. Längs vallgraven.

Att strosa fram öppnar för möjligheter. Läsa om de olika tornen och portarnas historia. Hitta små ingångar och kika in.

Tror att detta är resterna av Visby slott.

Vi hade en stund på oss innan vi måste åka till hamnen så vi åkte upp till Galgbacken. Dess hemska historia kan ni nog själva förstå men utsikten därifrån är fin.

Efter en paus på några timmar i skrivandet, är vi nu åter på fastlandet. Lugn överfärd och den gick fort eftersom vi hade trevligt sällskap av en vän, en syster och systerdotter. <3

Nu återstår "bara" några timmars resa till Gävle...

Hej då ön! ("Öin") Vi kommer snart tillbaka! Hoppas vi!

Resan har förändrat mig, något gott har hänt inom mig. Ska förklara senare.

Nu känns det gott att komma hem :-)