Glädjen, sorgen och smärtan

publicerat i Allmänt;

Igår när vi åkte ner till Bålsta, stod plötsligt en Häger på vägen. På motsatta körbanan, stod den, alldeles blixt stilla...hoppas att den hann undan mötande trafik...
Att se en häger sägs vara ett tecken på att ett positivt besked är på väg.

Ett positivt besked...ja, fotbollstjejerna får stå för det! :-) Helt otroligt!!! Vilken bragd!!! Vilket glädjerus!!!

I övrigt handlar min dag om smärta. Smärta av olika slag. Dels min egen. Den fysiska. Finns bara en sak att göra, tillbringa en stor del av dagen i sängen...lyssna på den kraftiga vinden och regnet utanför fönstret, vila, återhämtning för att orka återkoppling...

Min smärta är min. Mina vänners smärta är deras. Vi kan inte ta på oss varandras smärta men vi kan försöka bära varandra genom smärtan. Stötta. Stödja. På olika sätt.

Smärtor av sorg, förlust och svåra beslut. Och smärtor i kroppen.
Smärtor går över, för det mesta, men när man är mitt uppe i det hjälper den vetskapen föga. När smärtan är för tung, för svår, när orken tynar bort...

När allting är som värst. När vi inte är mottagliga för trösteord. Lyssna!

Tala inte till mig tröstande ord om att allt har en mening
Tala inte till mig tröstande om änglar
Tala inte till mig om att jag en dag kommer att förstå
Tala inte till mig om ljus i mörker
Tala inte till mig. Inte just nu.
Lyssna till mig. Bara lyssna!
Lyssna till min gråt, min ilska, mina varför
Förklara inte, beklaga inte, men vandra en bit med mig i mitt mörker

Ord som kom till mig när en vän mådde väldigt dålig...

Och dessa ord som från och till är aktuella. En sorts bön:

Om sorgen i mig ville vila en stund.
Så kunde jag andas igen.
Och tårarna ta en paus.
Smärtan och saknaden lite lättare att bära.

Om värken i min kropp ville vila en stund.
Så kunde jag samla energi igen.
Och klara av det jag vill göra.
Med glädje och tacksamhet.



Sen när ljuset sakta återvänder men vi ännu måste gå på sparlåga:

Låt mitt ljus ledsaga dig,
hörde jag någon som sa
Mitt ljus räcker till för oss båda
Nu när ditt ljus går på sparlåga

(Troligen änglaord) ❤️

Ljus och Kärlek, Hopp och Tro. I morgon går solen upp för Dig igen.
❤️

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kerstin:

Gunilla....Tack! Känns som det gick rakt in i hjärtat❤ Men - är förtvivlad in i själen....

Kommentera inlägget här :