Längre sommar

publicerat i Allmänt;

Visst det är med ett viss stänk av vemod man går in i sommarens sista månad. Men de senaste åren har det ändå känts som om sommaren förlängts i och med att det varit varmt långt in i september.
Augusti är en härlig månad. Vattnet är uppvärmt. Nu kan vi "plocka/skörda". Bär, svamp, blommor, frukt...Återseendets glädje efter semestrar och skollov. Mörka och förhoppningsvis varma kvällar med tända ljus. Alla har något att berätta. Stadsfester. En vardag som långsamt tar vid. Ännu är det sommar. <3

Ännu spelar syrsor
till vindarnas sus
Ännu rullar kulorna
på skolgårdens grus
Och än strålar solen
på brunbrända ben
Ännu ruvar fåglarna
fast timmen är sen

Det finns tid till försoning
innan dagen är förbi
För jag tror, jag tror på friheten
jag lever i
Och är det inte verklighet
så drömmer jag

Sol, vind och vatten är
det bästa som jag vet
men det är på dig jag
tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det, är mina drömmar vävda av

Jag vill veta vägen
till herdarnas hus
Jag behöver att omges
av en ledstjärnas ljus
Det skymmer vid sion
och natten blir sval
Men än doftar blommorna
i skuggornas dal

Det finns tid till försoning
innan natten slagit ut
För jag tror, jag tror att livet
får ett lyckligt slut
Och är det inte verklighet
så drömmer jag

Sol, vind och vatten är
det bästa som jag vet
men det är på dig jag
tänker i hemlighet
Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av

Sol, vind och vatten
höga berg och djupa hav
Det är mina drömmar vävda av
Mm, Ja, det är mina drömmar vävda av
Ted Gärdestad
❤️

Minne från Gotland när vi var där i april. Snart reser vi dit igen...

Dagens Torpet berättar del 7. Vet inte om det kallas "spole" men från en spinnrock är den i alla fall, saken överst. Så en spinnrock har tydligen funnits här förut. En finns nu också, den köpte jag på en antikaffär i stan. Men den är bara som prydnad.
Flaskan får tala för sig. :-) Armbandet, som jag putsat, har nog tillhört en flicka. Minnen från en svunnen tid. :-) Forts följer...

Har idag varit hos grannar, som blivit våra goda vänner, på fika. Hunden fick leka av sig med sin vän, labradoren. En härlig "fight" på skoj. Sen var båda väldigt trötta. ;-)

Nu en stund av lugn och ro. Hoppas att Du också har möjlighet och tid för lugn och ro ibland.

Nödvändigt, läkande, nyttigt, kärleksfullt <3

Ha det gott
❤️

Kommentera inlägget här :