Hjälpa, inte stjälpa <3

publicerat i Allmänt;

22 december. 



Jag vet att jag borde skriva om julefrid och julefröjd men det är en sak som engagerar mig mycket just nu...


Vad har Sanna Nielsen, Stina Wollter, Sigrid från "Bonde söker fru", Malena Ernman, Little Jinder, Kakan, Margot Wallström mfl gemensamt? Förutom att de alla är kvinnor. 
De har utsatts för näthat, ett fruktansvärt, gränslöst, näthat. 
Varför? Jo, för att de är starka, modiga, kloka, vackra, begåvade kvinnor som vågar säga ifrån och vågar stå för sina åsikter och sin sexualitet. 
Som vanligt när man inte har några argument hatar man deras utseende. Både kvinnor och män gör detta. Det är helt sanslöst. Jag måste säga att jag blir mest chockad över det kvinnor skriver. Varför detta behov av att såra, håna, gnälla, hata, förminska andra kvinnor, som man inte känner? 
Avundsjuka? Egoism? Missunnsamhet? Kvinnoförtryck finns också kvinnor emellan. Det blir väldigt tydligt när man läser kommentarsfält. Tack och lov finns kloka och sansade och kärleksfulla män och kvinnor som också kommenterar. 

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" , sa Madeleine Albright. ;-)
Kanske finns det en särskild plats i himlen för de kvinnor som hjälper varandra? <3

Det där med att alla blir vänligare inställd till sina medmänniskor under juletid, det märks inget av i kommentarsfälten...tyvärr...

Tänk om man kunde skicka ljus av kärlek till de stängda hjärtana och värme som luckrar upp kylan. <3





Min vackra änglalykta som jag fått av en kär ljussyster. Den lyser med ett sånt varmt sken. 


Det blir en jul i stan för oss. Ute i torpet i skogen är vägar och stigar glashala så inte mysigt alls där inte. Dessutom kommer lägenheten att fyllas på med folk allteftersom dagarna går. Vi har lite funderingar angående sängplatser men det ordnar sig nog ;-) 


Låt oss vara rädda om varandra! Hjälpa istället för stjälpa. ❤️


Ljus och frid
❤️

På tal om att stjälpa...(känner för ett litet skratt nu...:-)

Kommentera inlägget här :