Urd, godhet och änglar

publicerat i Allmänt;

Annandag Jul.Förmiddag. Lugnet före stormen...nej, jag menar inte Urd, jag menar mina gäster ;-) 

Nej, jag ska inte skämta om stormen Urd, den kan få svåra konsekvenser.
"Min storm" är mer än välkommen. 
Det blåser redan rejält här. Får se om även vi kommer drabbas av Urd. 
Må den bli nådig mot oss alla!

Urd, ödesgudinnan i Nordisk Mytologi. Den ursprungliga nornan som råder över folks öden. Inget dåligt namn på en storm...

Läser kloka vänners tankar om detta. Att låta stormen blåsa bort gamla föreställningar och ge plats för nya tankar, ny medvetenhet. (Vilket man givetvis har svårt att göra om man drabbas fysiskt eller materiellt av stormens härjningar...reservation för detta)


Himlen har fått ännu en fantastisk och speciell röst tillbaka. George Michael sällar sig till kören av stora röster som lämnat jordelivet detta år. Vilken himlakör! Tack Michael för musiken! Vila i frid. <3


God fortsättning säger vi till varandra nu. Jag har tänkt mycket på ordet "god" som i "god i jul" t ex. Förr har jag oftast bytt ut "god" mot "fridfull" eller "Fröjdefull" i mina hälsningar. "God" i "god jul" har för mig förknippats så mycket med mat, julmat. Men i år, när ordet "god" och "godhet" har blivit något fult och falskt, har jag använt det mer igen. För just, godhet, är något världen behöver nu mer än någonsin. <3

Jag har skrivit på Juluppropet. För en humanare migrationspolitik. Det är Sveriges kristna råd som ligger bakom detta. Jag skrev på för att jag tycker att det är omänskligt att förhindra familjers återförening. Jag skrev på för barnens skull. 

Jag är väldigt ledsen över att goda krafter, hjälparbete, volontärer , hjälporganisationer av alla de slag, nu misskrediteras och motarbetas. Och att man kallar detta för för partipolitik! Läs vänster...Borde inte alla partier, från höger till vänster, stå på de svagaste sida? Och kyrkan. Kristendomens kärna är väl ändå kärleksbudskapet? Eller? Jag delar den här.

Kent Wisti är präst, konstnär och satiriker. Han är en av mina favoriter i den kärlekslösa debatten idag. Ibland måste man få skratta lite också, mitt i allvaret.

Tonen i debatten om godhet är kall och hård. Hur kunde det bli så här? Låt oss vara Medmänniskor, låt oss sträva efter respekt och ansvar, utan att bli misstänkliggjorda! 

Störst av allt är Kärleken <3

Till sist: Hittade en bild som jag känner igen mig i ;-)

GOD FORTSÄTTNING!

❤️❤️❤️

Kommentera inlägget här :