30 år sen och nu

publicerat i Allmänt;
Kliver upp tidigt för att gå på toa och sen vila en stund innan vi ska åka till Knivsta för att kolla ett radhus som vi funderar på att köpa. På vägen tillbaka till sängen tar jag med mig morgontidningen som ligger hopvikt på hallgolvet. Slår upp tidningen och möts av svarta, stora rubriker vars ord är svåra att ta in. Chock. Statsministern är mördad, skjuten, död....

Vi köpte radhuset och bodde där i 22 år. 
Ännu har man inte löst mordet på Olof Palme....det har gått 30 år....

---

Igår såg jag en vacker manifestation för mångkultur i en mellanakt under "Mellon". Det är sällan jag blir så berörd att tårarna rinner men detta mäktiga berörde mig på djupet. 

Man tog sig "friheten" att ändra lite i nationalsången. Bytte ut ordet "norden" mot "jorden". Många tyckte liksom jag att detta var fint. Hos sk "sverigevänner" väckte det ont blod. Förvånad läste jag ett flertal kommentarer där man känner sig kränkt för att man inte får sjunga "sverige" längre..."allt tar de ifrån oss"...???ähum??? Ordet "sverige" finns ju inte med i sången!!! Och vilka är "de" och vad har "de" tagit ifrån oss???? (Självklart vet jag vilka "de", de syftar på men jag vet inte vad "de" tagit ifrån oss...)

Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle där vi har kvar våra gamla svenska traditioner och där vi också skapar nya. Det kallas utveckling och det är inte "farligt". Eller? ;-))

Värst i allt detta är allt hat och alla hot som riktas mot Gina. Hur kan politiker i riksdagen få bete sig så? 

Jag fick en favorit i Mellon igår. Frans! :-) Att "veteranerna" hamnar sist i uttagningarna är bara som det ska, tycker jag. Det kallas också utveckling och jag gillar det. Jag må vara "gammal" men att schlager får ge vika för pop, gör mig inget. Det är mycket roligare med pop :-)

---

Vilken söndag! Solig och härlig! Vi tog en promenad längs med å och kanal i förmiddags. Sen blev jag liggande till sängs...min kropp vill inte vara uppe och göra saker längre...och halsen värker och varenda led värker....shit!!! Eller vänta nu, acceptans i varandet var det ju!!!




Älskade sol!!!<3

Nu blir det snart kväller. I morgon är det den där dagen som bara finns vart fjärde år....;-)

Om en timme intar jag min "hockeyänka-placering" i soffan ( denna gång under en filt) och hunden sitt vänteläge vid dörren ;-))
Yngste sonen på väg upp för match....och sen ner igen...hoppas att det är värt den resan...dvs att Brynäs vinner, det var längesen sist! 

Pax et Bonum
❤️





Kommentera inlägget här :