Fel att vara snäll?

publicerat i Allmänt;
Vinden blåste kall, när vi på väg ut till torpet, stannade till vid affären. En stackars tiggare stod och frös utanför ingången. Hon sa "hej" till oss. Vi handlade för några dagar. Tre proppfulla kassar blev det. När vi gick ut sa hon "hej då", vi svarade och packade in våra varor i bilen. Det dåliga samvetet slog till i mig samtidigt som utredningars och regeringens ord om att "inte skänka pengar" ekade i mig.
"Har vi några lösa pengar?", frågade jag. Det visade sig att vi hade en näve full...Jag gick tillbaka till kvinnan och mina pengar skramlade ner i hennes mugg. "Åh, tack så mycket", sa hon och log. 
Det dåliga samvetet lättade lite. Vi satte oss i den varma bilen och åkte ut till vårt torp. Kvar satt kvinnan och frös.
Jag har fortfarande dåligt samvete. Men det hade nog varit värre om jag inte skänkt något alls. Jag vet att jag kanske inte löser något problem genom att skänka en slant men hur sjutton kan det vara "fel" att vara snäll???


I stan blåste det också en kall vind men i övrigt så kändes det mer som vår än vad det gör här ute i skogen. 
Sista gången denna vinter? :-)

Vi har haft besök ute på gården. Någon har sprungit runt här och sen försvunnit in i skogen...tassavtryck...Hund, räv eller ...varg??? Jag bestämmer mig för räv ;-)
Vår hund far runt och nosar. Mycket intressant...."mycket nyheter sen senast" ;-)
Plötsligt kommer det något mer än snö utkastandes från snöslungan...vad? Ett tuggben! Hunden kastar sig över det och springer snabbt bort med det. "Måste hitta ett nytt och bättre ställe att gräva ner det på!!" ;-))



I kväll är det sista programmet med Lars Lerin. 

Mörkret har lagt sig. Elden sprakar i öppna spisen. Livet känns gott. 

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :