Självet, medkänsla och livet efter detta

publicerat i Allmänt;

;-) Igenkänning? I alla fall för mig ;-) Tur att det bara sker ibland ;-)

Har lite träningsvärk efter yogan idag. Det känns bra. :-) 

Min yogalärarare startade dagens pass med att prata om det där vi ofta glömmer eller har svårt för: att visa medkänsla med oss själva. Att inte ställa så höga krav på oss själva. Att inte kräva att vi ska prestera hela tiden. Att vara nöjda med oss själva, berömma oss själva och visa oss själva medkänsla precis som vi gör mot andra.

Det är lite "tabu" det där med att gilla sig själv. Vi är så rädda för att verka "egoistiska"...men om det är något jag insett så är det att verkliga egoister de funderar överhuvudtaget inte över om de är egoistiska eller inte...

Det tog lång tid för mig att få den insikten. Jag fick ofta som barn och tonåring, av vuxna omkring mig, höra att jag var "egoistisk" så fort jag sa något eller gjorde något för min egen skull. Eller om jag var ledsen. Om jag sa emot eller hade avvikande åsikt var jag "bråkig". Sånt formar en. Jag tassade på tå, sa inte emot, behärskade mig och lät alla andra komma i första hand....tills en dag...när boken "Älska dig själv" öppnade ett helt annat tänk för mig.... Jag hade rättigheten att känna och uttrycka mina känslor! 

När någon numera säger "var rädd om dig", "ta hand om dig", "du är värdefull", ja, då tar jag till mig det :-)


❤️
Igår när jag plockade efter kära barnbarnsbesöket konstaterade maken och jag att vi nog inte hittat alla napparna...två av fyra hittade vi...men idag dök en tredje upp...den låg som en "rosa dekoration" på en hylla :-)
Kvarlämnad...

Jag är helt övertygad om ett liv efter döden. Ändå kan jag inte låta bli att läsa litteratur om ämnet. Har just nu påbörjat denna spännande bok:
Det är helt klart en sträckläsarbok! Författarens egna upplevelser efter att hennes make dog. Det börjar med ett handavtryck på badrumsspegeln....(finns t o m "fotobevis")
Lite kuriosa är att den amerikanska författarens farföräldrar emigrerade från Sverige till USA. Svenska rötter alltså. 
Så här skriver författaren bl a i inledningen:

Det här citatet finns med i boken. (Jag gillar det skarpt :-)

Bra att det är just tisdag idag. Brukar inte vara något för mig att se på TV:n på tisdagar. Så nu kan maken se på hockey "i lugn och ro" ;-)

Själv funderar jag på att "drunkna" i min bok :-)

VAR RÄDD OM DIG! 
NAMASTE
❤️

Kommentera inlägget här :