Hade behövt en kram

publicerat i Allmänt;
27 januari
Förintelsens minnesdag




"Vi får aldrig glömma", säger folk från både vänster och höger. Förutom de som förnekar att det hände så verkar alla vara överens om detta. 
Under hela mitt medvetna liv har jag brottats med frågan: hur kunde det ske? Hur kunde "vanligt folk" rösta fram ett rasistiskt parti till regeringsställning? 
"Det kan aldrig hända här", säger många. Andra säger att det är på väg att hända här....
Jag börjar förstå att det hände, hur det hände... Så många människor börjar nu anamma "vardagsrasismen". Den smyger på, den tröttar ut, den accepteras... 
Vi lever i en komplicerad värld. Det som händer nu är inte lätt att hantera. Men om vi vågar se verkligheten, det onda och det goda och söker gemensamma lösningar i medmänsklighetens tecken, då borde det kunna fungera...

Hatet är ju något som jag också funderar/funderat mycket på. Igår fick jag lite kunskap via programmet "Mitt Sverige". Rekommenderas. När fd nazisten Tobias Svan berättar om hur han kände under tonåren. Hur han efter sina föräldrars skilsmässa hatade allt, kände sig krossad, tyckte att världen var ond och hur han bara kände sig hemma i hatet hos nazisterna. Där han var aktiv under flera år. Men han stod inte ut med våldet och drogerna. Han lämnade och reser nu runt för att hjälpa unga att inte hamna i detta. 
När reportern frågar vad han behövt för att inte hamna i nazismen, svarade han: "en kram och en vuxen som lyssnat på min oro".... 



Jag lärde mig också att hatet är som en drog...
"Hat påverkar ens intellektuella förmåga
Hat påverkar dig ungefär likadant som kokain
Är du hatisk när du har ett politiskt tänk då är det inte bättre än att vara påverkad varje gång du tänker på politik"

Tobias Svan fd nazist

Jag lärde mig en hel del av det programmet. En mörk bild av vårt land idag. Utanförskap bl a. Jag hoppas att programmet i fortsättningen visar även den ljusa, goda bilden av vårt land. För den finns ju!

Vi får aldrig glömma! Nej, och vi får inte upprepa det fruktansvärda som hände...
Lyssna på varandra. Krama varandra ❤️

1940. En flicka nås av Rädda Barnens hjälpinsatser. 

Glöm inte!
Upprepa inte!
Det finns godhet 
Det finns kärlek
Välj kärlek
❤️
Pax et Bonum
❤️

Kommentera inlägget här :