Sitt speciella ljus

publicerat i Allmänt;
Hunden snarkar gott bredvid mig i soffan. Han, jag och maken har varit på långpromenad. På isiga vägar. Det värsta underlaget som tänkas kan. Men man måste ju ut och röra på sig! Både tvåbenta och fyrbenta. Det är alltid samma fasa för mig. Jag är livrädd för att halka. Minnet från tidig tonår, när jag halkade och drattade på ändan framför en framfarande stadsbuss, försvinner aldrig. De starka ljuslyktorna som kom närmare och närmare medan jag kämpade mig upp. Det gick bra! Men minnet av skräcken finns kvar i min kropp för alltid.

Skare är det också. Det väcker också minnen. Från barndomen när man var ute i alla väder. Åkte "tefat" i skarsnön. Rev sig blodig på händerna i den hårda snön. Men vad gjorde det? Man fortsatte ändå för det var ju så kul! ;-)

Alla väder och alla årstider har sin speciella skönhet och sitt speciella ljus.


Medmänsklighet
Med-mänsklig-het

Ser på ännu en bild av ett litet dött barn som spolats i land på en strand...denna gång sprids inte bilden på samma sätt som bilden av Alan Kurdi. 
Denna gång blir det inga insamlingsgalor...vi reagerar knappt längre...vi vänder ryggen till...

Maskerade män går till angrepp mot unga med "utländskt utseende"...för att polis och politiker inte "gör det dem ska"...allt fler tycks tycka att detta är "rätt beteende"...det kallas t o m för "manifestation"...

Tänk att vi lever i ett land där vi kan läsa och se bilder av det som sker här och ute i vår omvärld och bara rycka på våra axlar och tänka att vi inte orkar bry oss längre....

Med mänsklig het

När t o m mina förståndiga vänner säger att "det får man ju inte säga för då kallas man rasist"...då inser jag att den rasistiska propagandan vunnit. Det är precis det här de vill uppnå. Att vi ska tro att vi ska kallas rasister om vi t ex vill ha kvar våra svenska traditioner. Så infekterad är debatten idag. Men varför tror vi att våra invandrare vill att vi ska ogilla våra egna traditioner? Vad är det som säger att människor som är för mångkultur tycker att vi ska frånsäga oss vår kultur??? Det är precis det här rasisterna vill att vi ska tro! 

Det är så mycket av "det har jag hört", "det var någon som sa", "media döljer sanningen", "vakna och se verkligheten" osv....
Jag vet inte hur det är med er men jag blir så trött...

Det jag känner är att jag för min del måste ta hjälp av historien för att förstå vad som nu sker. Pendeln slår alltid tillbaka. Allt förändras men vissa saker uppstår igen i en nyanserad form. 
Från Facebook

Jag medger för mig själv att jag blir alltmer pessimistisk. Orkar inte längre hålla skenet uppe. Men helt besegrad är jag ändå inte. Innerst inne vet jag att det fortfarande finns väldigt mycket MEDMÄNSKLIGHET. 

Och när Hare Krishna kom med sina klockor dansande fram mellan Nordisk Ungdoms demonstration och motdemonstranter kom leendena fram på ganska många. Trots hätsk stämning hade dansen en förlösande effekt. Om ni inte sett inslaget från Stockholm, gör det. Det känns hoppingivande. :-)

Önskar en alla en bra vecka. 
Pax et Bonum
❤️




 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lollo Wige:

Pax et bonum!

Svar: Pax et bonum! :-)
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :