Bland hallonsnår och porslinsskärvor

publicerat i Allmänt;

Det är varmt idag också. Mycket varmt. Från och till åskar det här och det kom en liten åskskur.
Men det som skiljer dagen från gårdagen är att jag, trots hettan, har mer energi idag. Vet inte var den kom ifrån? ;-) Men är djupt tacksam. Och vill och gör "allting" på en gång ;-) "Ska du inte vila?", undrar maken. "Jo, det också" :-)

"Torpet berättar" del 2:
Idag handlar det inte så mycket om själva huset, utan mer om det vi funnit i marken. Börjar med porslinsskärvorna:

Troligen från flera familjers hushåll. Genom åren. Kan inte låta bli att fundera på vilka de var, vad de kände, vad de tänkte...:-) Mer om torpets berättelse i morgon. :-)

Vi rensar i torpet igen. Lite ostrukturerat men i alla fall. ;-)
Nu har hallonen mognat! Underbart!

Redan när jag läste recensionerna av Malou von Sivers sommarprogram bestämde jag mig för att detta måste jag lyssna på. Idag gjorde jag det. Och det berörde mig väldigt djupt, jag grät ibland. Det som berörde mig djupt personligt tänker jag inte berätta men jag vill jag gärna citera henne.
"Min sårbarhet är också min styrka och min drivkraft. Den som gjort mig till den jag är. Mitt livs tatuering."

Hon berättade bl a att hon vid ett samtal med Kofi Annan undrat hur han klarat av att hålla diplomatiska samtal när han upplevde så mycket av världens ondska. Han berättade då om när han gick i skolan i Ghana. En dag kom rektorn in med ett stort vitt papper med en liten svart prick på. Han frågade vad eleverna såg. "En svart prick", svarade de i kör. Rektorn sa att han såg "ett ljust vitt papper". Fokusera inte på det lilla svarta, fokusera på det stora vita, ljusa istället...

Malou pratar också om självmedkänsla. Om hur hon bestämt sig för att inte döma sig själv så hårt.

Programmet är så väldigt bra, så har du ännu inte hört det, gör det! Jag mår bra efter att ha lyssnat. Mycket bra :-)

"Under ekars djupa grönska..."<3

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :