Modet

publicerat i Allmänt;

Nu har jag lyssnat på Sommarprogrammet med Anders Kompass. Jag tar för givet att alla vet vem han är, om inte, så föreslår jag att du uppdaterar dig och gärna lyssnar på programmet. Precis som en kär vän, kommenterade, så är Anders en hjälte! Första delen av programmet så grät jag lite. Över ondskan och orättvisan i världen. Över maktmissbruk och lögner. Anders hade ett i mina öron bra musikval. Det underlättade att lyssna även om sångtexterna också hade sitt allvarliga budskap. Berättelsen om hur han mitt i allt det hemska träffar sitt livs stora kärlek är också så skönt att höra. Denna man har verkligen något att berätta. Lyssna gärna.På berättelsen om modet <3
(Som lite kuriosa kan jag berätta att jag gick i samma gymnasieskola som Anders, en liten internatskola i Uppsala;-)

Från min "tankestenssamling" tar jag denna sten. MOD är ett passande ord i dag. <3

En sång till modet

Text och musik: Mikael Wiehe, 2000

Här är en sång till modet
Den är till alla dom
som vågar tro på morgondan
fast natten är så lång
Här är en sång till modet
en liten, enkel låt
Det kanske verkar meningslöst
Men jag sjunger den ändå

Här är en sång till modet
till glädje, hopp och skratt
Till dom som tror på kärleken
fast hatet är så starkt
Till alla som slår sej samman
Till alla som ställer krav
Till dom som vet hur svårt det är
och ändå säger ”ja”

Här är en sång till modet
hos dom som vågar se
Som inte låter tysta sej
men säger som det är
Till alla som bygger broar
Till alla som släpper in
Till dom som tror att människan
kan göra det, hon vill

Här är en sång till alla
som vägrar att ge opp
Till dom som kämpar vidare
fast livet är så hårt
Till alla som vågar längta
till nåt, dom aldrig sett
Som inte låter kuva sej
men håller på sin rätt

Här är en sång till modet
Den är från mej till dej
En liten enkel visa
med det, jag helst vill säg’
Så vårda den väl och lär den
och nynna den ibland
För då växer den och sprider sej
i hela Sveriges land

Ser du den lilla nyckelpigan? Den är lite "unik". Vi har inte sett nyckelpigor här på flera år men idag, under skogspromenaden, såg vi två stycken. Kanske tre. Det var en som vi var lite tveksam om...

Det regnar, ljusnar, regnar, ljusnar, lite sol, störtregn...ja, så är vädret idag. Hos mig. I min lilla vrå av världen.

Frid och allt gott!
❤️

Kommentera inlägget här :