Och in flög en fågel...

publicerat i Allmänt;

Vilken ovanlig känsla det var att kliva ut på gården i morse och inte mötas av solen. Men det gör inget. Tacksam för de fina dagarna och fler kommer att komma. Jag tassade i gräset över gården från gamla stugan till den "lilla". Gjorde i ordning frukost och tassade tillbaka. Frukost i sängen. Gött :-)
Sovrummet ligger en trappa upp. Plötsligt kommer något flygande emot mig! En förvirrad fågel! Jag skriker på hjälp och make och hund kommer rusande. In med hunden i sovrummet och stänger dörren. Fågeln flaxar omkring. Öppnar fönster. Den stackars fågeln, helt klart en unge, flyger åt motsatt håll. Sen är den plötsligt försvunnen...
Vi avvaktar...jag äter min frukost. Hunden stängs in. Efter ett tag börjar vi leta. Jodå, längst in i ett hörn sitter den stackaren. Efter en stund lyckas maken få den att flyga ut genom ytterdörren på nedervåningen. Ut till friheten!
För oss gäller nu att torka bort fågelbajs på mina tavlor, hyllor, saker, golv....
Och hunden nosar och nosar...
Jag tänker på hur rädd den måste ha varit, den lilla fågeln...
Vi är osäkra på om det var en Rödhake eller en Rödvingetrast...Båda fåglarna förekommer här. Men jag gissar på Rödhake.
Jag hoppas att den har det bra nu, ute i det fria. <3

Nej, detta är ingen liten fågel, det är en jättefågel! Va? Är det "bara" ett moln? ;-) Visst, men jag lovar att jag inte är ensam om att se en fågel...:-)
Idag kom leverans. En stor leverans till oss här ute i skogen. Ett nytt förråd/skjul ska bli till av alla delarna i "paketet". Vårt gamla plåtskjul gav ju vika för snömängden några vintrar tillbaka. Nu satsar vi på trä. ;-)

I morgon kommer goda vänner på besök. Bara på snabbfika men ändå. Vi har inte setts på evigheter!!!

Dagens "Torpet berättar" del 5:

Vi har hittat många gamla tidningar på vinden och i skrymslen. De flesta i väldigt dåligt skick. Men några sparade vi. Arbetarbladet från 1936, 10 juli. Kul att läsa "gamla nyheter" och gamla annonser. Badbyxor i bomull för 0.90 kr! ;-)

Bonniers Novell Magasin från juni 1935. Pris 1 kr. Någon har "kluddat" på omslaget. "Grip lyckan i flykten" heter en av novellerna. :-)

Nu blir det mat!

NAMASTE
❤️

Kommentera inlägget här :