Hopp och Mod!

publicerat i Allmänt;

I går kväll
Det började med mörka moln och vacker regnbåge efter en tryckande varm dag. Sen brakade det loss. Blixtar och dunder. Och efterföljande regn. Vi ställde oss ute på förstukvisten och beundrade skådespelet. Dessa urkrafter. I dagens GD kan man se tjusiga bilder på blixtar och väldiga moln. Tack och lov fick "ovädret" inga allvarliga följder. 

När det är sådant här väder får jag verkligen förståelse för hur tron på asaguden Tor uppstod. Vilken kraft!  Obeveklig far han fram på himlavalvet, dånande och blixtrande. 

Det enda jag tyckte var synd var att jag inte kunde se hela programmet med Lars Lerin. Tur att SVT play finns :-)
Idag blåser det ordentligt. Både lät och kändes som om man stod vid havet när vi stod vid den lilla insjön. ;-)

Nu har Aftonbladet en serie där man uppmärksammar sexuella kränkningar och trakasserier. Bland barn och unga. Det är en skrämmande läsning. Om hur mycket tjejer får stå ut med. Och hur de anpassar sig eftersom de inte får någon förståelse från lärare och andra vuxna. Det här minns jag från min egen skoltid. Ända från lågstadiet. Killars tafsande Kommentarer.. Som om en tjejs kropp är allmängods. Inget nytt. Framför allt inget som kommit hit med invandrarna! Även om många föredrar att tro det. Jag kan inte förstå varför tjejer måste stå ut med att bli kränkta och illa behandlade? Jag förstår inte varför det alltid finns ursäkter för killars beteende? Varför skulden läggs på tjejerna? 
Och alltid, alltid dyker det upp: "ja, men det gäller ju inte alla killar"...Nej, men självklart inte!!! Läs gärna Aftonbladets reportage om detta. Och kalla mig gärna feminist, det tar jag bara som en komplimang! Jag hatar inte män, (det är inte det feminismen handlar om!!!)men jag är klok nog att se och uppfatta de patriarkala strukturerna som tillåter sexuella trakasserier och kränkningar. Upp till kamp för tjejerna! Allt från barnäktenskap, hedersvåld, prostitution, burka, våldtäkt, verbala och psykiska/fysiska kränkningar...Våga säga ifrån!!!
("Inte ensam" heter reportagen på Aftonbladet) 



Svensk sommar. Grönskande björkar och blå himmel med små molntussar :-) 

Vi har en ny bekantskap bland fåglarna denna sommar: Rödhaken. Så söt och så orädd. :-) Men omöjlig att fota ;-)

Rödhakens budskap via Solöga:
"Fullfölj det du har påbörjat. Min gåva till dig är att upptäcka nya möjligheter på vägen.  Det är bara att vara modig och gå vidare. Ta steget fullt ut."

Oj, oj, vad detta var träffande ord för mig! Hm...Kanske ord till dig också? Det var andra gången ord om att vara modig och fullfölja det påbörjade dök upp för mig idag...:-) Tydliga tecken? Väldigt tydliga tecken för mig. Andra kanske skakar på huvudet och tycker att detta är flummigt. Men jag tar till mig det som känns rätt och riktigt för mig. 
Rödhake <3

Från och med i morgon kommer jag att förvandlas till "oroliga mamman". Jag brukar aldrig oroa mig när sönerna är på resa. Jag gillar att de reser och får nya intryck. Men i år, när de tillsammans med ett par kompisar ska bila ner genom Europa, ner till fotbolls-EM i Frankrike, ja, nu är jag orolig...terrorhot och annat...ja, det är en orolig tid, en orolig värld...Pratade om detta med min frissa igår. Och vi är överens om att det finns ingen logik i terroristernas handlingar. Inget går att förutse...

Nu tror jag ju själv att det kommer att gå bra. Så klart. Men oron finns där. Liksom hoppet. 

Hoppet. Och kärlek. Vackert halsband med budskap. Skapat av min vän Mira Mård. <3

Hopp och Mod. Kan man väl sammanfatta dagens inlägg med. Mod och Hopp. 
❤️



Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Inez:

Så vackert med regnbågar!! :)

Svar: Ja, visst är det! :-)
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :