Där jag bor och verkar

publicerat i Allmänt;

Hemma igen. 
Fjolårslöven dansar i vårvindar friska när vi tar en promenad i solskenet. En promenad i området där vi bor och verkar. Vårt egna lilla hörn av universum. Som vi delar med många andra. Solen glittrar på åns vatten. Det är påskdag 2016. 

I det gamla rosa Gevaliamagasinet har vi våra arbetslokaler. En mysig miljö i historiens vingslag. 


Och här i gamla hamnen bor vi. Och trivs. :-)

Alla resor har ett pris för mig. Ett pris av värk och väldig trötthet. Så är det när man har fibromyalgi. Men jag utsätter mig för detta då och då ändå. För att jag vill resa. Vill träffa släkt och vänner. Vill se nytt och återse gammalt. "Att leva är att utsätta sig", var det någon som sa. Tror det var Gudrun Schyman. Och så är det ju, för oss alla. 



Från mörker till ljus...det betyder påsken för mig. 

Läste idag om offren för terrorattacken i Bryssel. Såg foton. Inte för att frossa i eländet, utan för att "se människan" bakom siffran. Människor från olika länder. Unga och gamla. Försöker undvika frågan: "varför just dem?"...Det finns så mycket jag inte förstår...

Min mamma måste ha käpp när hon är ute och går och när hon åker spårvagn. Hon kan stå i spårvagnen om hon måste. Hon berättade om sina erfarenheter från detta. Två kvinnor har rest sig upp och gett henne sin plats. Båda var muslimer. I övrigt är det bara unga, som hon säger "utländska" killar, som brukar ställa sig upp och erbjuda henne plats....alla andra låtsas inte se eller glor ner i sina mobiler.
Begrundar detta faktum. Det sprids så många lögner om invandrare, främst muslimer...verkligheten ser ofta annorlunda ut....



Fortsatt Glad Påsk! 
❤️
"Stensoffor" :-)

Kommentera inlägget här :