En lagom dos ljus?

publicerat i Allmänt;
Mitt i vårljuslyckan blir jag påmind om att alla inte mår bra av det återvändande ljuset. För en del blir det "för mycket under en kort tid"...och så har det ju varit för mig ett flertal vårar förr under mitt liv. Kriser och depressioner har alltid startat under denna del av året. Det har alltid verkat så motsägelsefullt. Men egentligen ganska naturligt. Våren och vårljuset kan vara kravfyllt. Man ska vara pigg, glad, solbrun och nykär ;-) Eller, ja, något åt det hållet...och istället så går några av oss och blir vråltrötta av ljuset och t o m deprimerade....
Det är den här omställningen...
"Ljuset hamnar direkt i hjärnans motor, hypothalamus, som varvar upp hjärnan och gör en pigg", säger sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt. "De som har en biologisk klocka som inte hänger med drabbas av trötthet, en jet lageffekt. De känner sig mosiga och fungerar inte riktigt. Vissa drabbas så mycket att de kvalificerar för diagnosen depression." (Aftonbladet)

Om man sen lägger till stress, krav, bekymmer, sorg...ja, det är väl inte så konstigt med vårtrötthet och vårdepp...

Vare sig vi nu känner oss piggare eller tröttare så ska man kanske vara lite försiktig med ljuset. Ta in det i lagom doser? :-)
Precis som det där med att man ska "svettas in våren och frysa in hösten" ;-)
(Alltså inte vara för snabb med att klä sig svalt respektive varmt)



Är i stan och tvättar. Ni skulle se mitt "smutstvättberg"! Eller nej, det vill ni inte. Ni har nog med era, eller hur? ;-)

Jag har funderat lite på alla dessa "mystiska" varelser som dyker upp i mitt målande hela tiden. De visar sig, de vill vara med. Ljusvarelser, djur, mest kvinnor...hm...lite roligt är det med dem men också lite märkligt.Jag målar ju "som det blir"...för det mesta...sen försöker jag ibland måla något "riktigt" men även där dyker de upp, dessa "varelser" :-)




Som avslutning på detta "galleri" kommer nu den sedvanliga "Vårvinterängeln", full med ljus och energi ;-)

Nu är det bäst att jag jobbar lite igen. Är tacksam över att ha möjlighet att jobba i min takt och efter min kraft. Önskar att alla fick ha det så. I den bästa av världar. <3

En Kram med energi till er alla!
❤️

Kommentera inlägget här :