Kvinnor och en liten man

publicerat i Allmänt;
8 mars. Internationella kvinnodagen. För första gången någonsin har jag inte läst något inlägg eller kommentar med ett ifrågasättande om behovet av denna dag. Eller uttryck för att det är fånigt osv. Från kvinnor alltså. Att en del män är avundsjuka eller känner sig kränkta, det ligger i sakens natur men att kvinnor själva ifrågasätter det förstår jag inte. De kan inte ha förstått själva syftet. Att lyfta specifika kvinnofrågor från världens alla hörn. Att hedra de kvinnor som kämpat och kämpar för de rättigheter vi numera tar för givet i vårt land. 

Jag tänker idag speciellt på alla kvinnor som tillsammans med sina barn flyr från krig och våld. Flyktens väg är farlig för alla men kvinnor och barn är särskilt utsatta.
Jag tänker också på alla offer för hedersrelaterat våld. Könsstympning. Prostitution. Barnäktenskap....

Jag hedrar alla, kvinnor som män, som aktivt jobbar med dessa problem. Mycket görs. Mycket har blivit bättre. Mycket kommer att bli bättre. Jag läser alltid Rädda Barnens och UNICEF:s rapporter om alla framsteg som görs. 

Som någon sa: "Ingen ifrågasätter kanelbullens dag..." (Hur viktig är den...egentligen?) ;-)

Det må vara kvinnodagen men min stora upplevelse idag handlar om mötet med en "man", en liten man ;-)
Trots fortsatt värk och evinnerlig hosta bara "måste" jag in till stan idag för att äntligen träffa nya fyrbenta vännen <3
Bowie! Åtta veckor supersöt cairnhane. Nej, han är inte min men han kommer att finnas i min närhet en hel del :-) Och hans matte är bara att gratulera! Vilken härlig personlighet ❤️

Hockeyänka och hunden i vänteläge igen i kväll. :-)

Ljus och Kärlek 
❤️



Kommentera inlägget här :