Till glädje för dig

publicerat i Allmänt;

Även ålderdomen, vissnandet, förgängligheten har sin skönhet...
"Jag har växt och blommat till glädje för dig", säger tulpanen. "Jag fick äran att vara en gåva från din make till Dig." Jag svarar: "Tack!" <3 

Vissnandet och förgängligheten är ju mer förknippat med hösten än med våren. Våren är ju pånyttfödelsens tid, uppvaknandet, återuppståndelsen. Men samtidigt så hör det ju ihop det där. Som en cirkelrörelse. Ingen början, inget slut. Evigheten. Oändligheten. Döden är en del av livet. Livet är en del av döden. 

Du kanske har andra tankar om detta. Jag skriver bara ner mina och jag respekterar andras. :-) 

Har delat följande ord med er förut men vet att jag fått nya läsare sen dess. Detta är ord som kom till mig. 

En lång strand utan slut
Har jag gått här förut?
Fotspår i sanden
En snäcka i handen
En varm vind
Som smeker min kind 
Solen värmer min rygg
Jag känner mig trygg
Någon viskar, men vem?
Välkommen hem
Här är början
Här är slutet
Inte mörkret
Bara ljuset
❤️

Jag vet inte varför dess tankar om död och liv engagerar mig just i dag. Kanske beror det på att solen gick i moln här idag. :-) 

Hackspetten har hittat tillbaka till oss nu. Hen är så fin! 

Om du missade programmet "När livet vänder" igår, se till att se det. Önskar att alla såg det! Så viktigt! En ung kvinna berättar om sitt liv. Om hur olycklig hon varit. Att ingen såg eller förstod hur dåligt hon mådde. Hennes grymma ångest. Hennes två allvarliga självmordsförsök och hur hon nu funnit kärleken och tryggheten. Det gör ont att höra henne berätta men det är ju så viktigt att vi alla lär oss att se hur andra mår, att lyssna på varandra och att prata om det som är känsligt. Om det djupa, viktiga, svåra...<3 Det kan rädda liv! <3

Det kommer dröja ett tag innan jag kan lägga upp någon nytagen bild på blåsippor. Så jag lägger upp denna från förra våren. Som symbol för återfödelsen.

Jag var på jakt efter en vårdikt och fastnade för denna av fantastiska Lars Lerin :-)
Ur Tillbaka av Lars Lerin
 
Dagen vänder
världen ljusnar
Vänta
 
Du går nertill Sovstugan
för att se om du orkar tillbaka
Du tar tiden till hjälp 
du har tid att ta av
Den som skyndar kommer inte fortare fram 
i almanackan
❤️

Dags att jobba lite igen!
Var rädd om Dig!
❤️




Kommentera inlägget här :