Hund på bantningskur

publicerat i Allmänt;

Hund som sökt sig till skuggan...

Hur förklarar man för en hund att "du måste banta?" Vid senaste besöket hos veterinären insåg vi att "okey, han måste gå ner några kilon".
Han är en ovanligt stor springer-hane med bred bröstkorg. Tidigare veterinärer har inte tyckt att han är "tjock". 
"Dietmat" (bantarmat) för hund införskaffades. Det var inte uppskattat. Föll inte på läpp, så att säga...;-)
Medan vi försöker förklara att "det här är bra för din hälsa", skäller, stjäl, gnäller och tigger hunden...vi talar totalt olika språk...;-)
Tålamod! Ja, vi vet... Och vi har inte gett efter! Men det är svårare i stan än i torpet i skogen. Skällande hund i lägenhet är ingen hit precis...
Det går ingen nöd på honom och när han inser att han ingen annan mat får, ja, då äter han. Men det är en tålamodsprövande process innan detta sker, varje dag....

Yoga, var härligt idag. Inventering på jobbet efter det...nu värker ryggen...tur att jag har tid hos "syster osteopat" i morgon ;-)



Vilken värme det blev plötsligt. :-) Runt kanalen ligger folk på mage eller rygg i gräset och solar. Äntligen kan man byta ut vinterjackan mot vårjackan! 
Sköna maj välkommen!!!

Denna bild har ni nog sett men jag vill ha med den på min blogg för den är så fantastisk! Vilket mod! Vilket civilkurage <3 Foto: David Lagerlöf  Den vackra kvinnan heter Tess Asplund. En talande bild på Sverige av idag....

Försöker samla ihop intrycken och lärdomen ur boken "Älskade terrorist". 
Jag ville veta vad det är som gör att en "vanlig" svensk tjej blir islamist. Inte muslim utan islamist. 
Det jag funnit är samma faktorer som vid andra extrema sekter och extrema politiska grupperingar.
Sökandet efter en djupare mening med livet. Behov av ramar och struktur. Färdiga svar. Hat. Fantasier. Myter. Färdigförpackad lösning. Indoktrinering. Förvirrade själar som är lätta att manipulera. 
Frälsningsupplevelse. Blind förälskelse. Hög status i gruppen. Trygghetskänsla. 

Ändå förstår jag inte, inte på djupet..
Men jag dömer inte. Man behöver inte förstå, man måste inte acceptera, men man kan inte döma över andras val...Att ha fastnat i ett sånt hemskt garn och försöka bryta sig ur...vilken kamp! Och att sen våga berätta...
Men som författaren och huvudpersonen i boken skriver i sitt efterord: "Jag vet att människan trots ett starkt grupptryck har förmågan att öppna sig för världen, lyssna inåt och få helt nya svar." - Anna Sundberg -

Jag rekommenderar boken varmt för den som vill veta mer...Det är en väldigt stark berättelse, lättläst och delvis spännande. 

Patriarkala strukturer skrämmer mig. Vare sig de är religiösa, kulturella eller politiska. Fundamentalister skrämmer mig. 

Men kunskap skrämmer mig inte. Kunskap stärker mig. :-)



Åh, dessa underbara sippor! <3

Gökotta i morgon? ;-) Nej, inte för min del :-)

Pax et Bonum
❤️






Kommentera inlägget här :