Ni är bortom tiden

publicerat i Allmänt;

Jag såg hur vi var stjärnor
Som landat i havet
När vi tog första stegen
ifrån oceanen
Det slog mig den gången
När vi vadade fram genom vattnet

Jag la mig på marken
och tackade himlen
att vi fick stiga på land
att vi fick känna på sanden
nu kan vi säga
att vi har varit på jorden

ja, jag var där
hur underbart var det
hur underbart var inte det
jag var nära, jag var nära,
jag var nära, jag var där

en stund på jorden,
en stund på jorden
jag var nära, jag var nära,
jag var nära, jag var där
en stund på jorden, en stund på jorden

jag vann över bergen
jag delade på havet
jag var den starkaste av oss
men den svagaste ändå

jag fick hålla dig i handen
när du fick lämna dina drömmar
och försonas sen med tiden
jag fick se dig tacka livet
trots allt

nu kan vi säga
att vi har varit på jorden

säga, jag var där...

- Laleh -

Det är Allhelgonahelg.

Efter gårdagens inventering på jobbet känns kroppen ganska mör. Denna dag får vara en vilodag för kroppen.

Jag läser att vi inte har tid att sörja våra döda. Eller rättare sagt, vi ger oss inte tid att sörja och vi ger inte varandra den tiden.
Det är väl konstigt att vår sorg inte får synas eller höras. Det är precis som om vi biter ihop och stänger in så finns inte sorgen och därmed inte heller det som orsakat sorgen, nämligen döden.

Sorgen har i vår tid fått en tidsgräns. "Nu har du sörjt klart"...
Men vi sörjer ju olika...vi har olika uttryck och behöver olika lång tid att sörja.

Vi har olika tankar kring döden
Olika tankar och tro
För vissa är döden det totala slutet
För andra en början på något nytt

Vi sörjer det som var
Och det som inte blev

Ord som kom till mig förra Allhelgona:

Mörkret skrämmer inte er
Ni som är i ljuset
Smärta plågar er ej mer
Skönt att vila från bruset

Det kommer höstar och vårar
Ni är bortom tiden
Vi gråter våra tårar
Ni har funnit friden

Vi samlar våra minnen
Vi gråter och vi ler
Vi längtar med alla våra sinnen
Tills vi er återser

Vi tänder ljus i mörk höst
Saknaden är så stor
Vi famlar efter tröst
Hoppet dock i hjärtat bor

Jag önskar dig en fridfull Allhelgonahelg. Du har rätt till din sorg, likväl som till din glädje.
Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :