Värdefulla förebilder

publicerat i Allmänt;

Jag erkänner gärna att jag grät en skvätt när Hillery höll sitt värdiga tal. När hon vände sig speciellt till unga kvinnor och flickor och sa: "To all little girls watching ...never doubt that you är valuable and powerful and deserving of every chance and opportuntity in the world to persue and achieve your own dreams"...då brast det för mig.
Kan inte låta bli att undra hur mycket av hennes förlust som beror på att hon är just kvinna. Har hatet mot henne handlat mer om kvinnoförakt än påstådd korruption?
Arga vita män...överallt dyker de där orden upp...

Jag visste inte så mycket om hur presidentens makt är fördelad i USA. Men nu har jag läst på. ;-) Inrikespolitiken styr inte hen över så mycket men utrikespolitiken har hen stor makt över...(Kortfattat) ;-)

Allt hör ihop. Vi hör alla ihop. Vi är alla beroende av varandra. Så vem som styr stormakten USA berör oss alla. Export, import, klimat, försvar, utbildning, immigration, emigration...osv...
Varför skriver jag dessa självklarheter? Jo, jag märkte i flödet på bl a Fb igår att många tyckte "att detta val inte berörde dem"..."att det inte spelar någon roll vem som är president"...
Vi har åsiktsfrihet men också ett ansvar. Och vad för vi vidare till nästa generationer? Att vi "inte bryr oss"? Okey, vi kan inte göra något åt resultatet av valet men vi kan säga vad vi tycker. Vi kan tala om vad vi tycker om Trumps sexistiska och rasistiska uttalanden. Vi kan tala om att vi inte håller med. Att det är fel. Vi kan berätta om människors lika värde. För vi är alla förebilder. Men om vi inte bryr oss så kommer inte nästa generation bry sig heller...
Att säga ifrån är en bra början mot en medmänskligare värld.

Att ta människors oro på allvar är också viktigt. Trump är en oberäklig person. Ingen vet hur hans politiska agenda ser ut.

Men ännu är han inte president.

Just nu handlar nyheterna mest om snödjup, halka och trafikkaos i Stockholm. Och som vanligt så kommer hånfulla kommentarer från "Norrland"...
Samtidigt kan man läsa om så många som ställt upp och hjälpt varandra i snökaoset. Ja, i Stockholm. Alla (åtminstone de flesta) gör så gott de kan utifrån de förutsättningar man har. Sen kan allt alltid bli bättre. Så klart. Och jag tror att det är många som kommer att vara tidigare med att byta till vinterdäck nästa år...;-)

Här snöar det fortfarande och temperaturen ömsom sjunker, ömsom stiger. Snabbt.

Nja...den är redan här! ;-))

Tappa inte fokus. Kärleken är fokus. Och den innebär ibland att våga stå upp för det man känner är rätt. Att våga säga ifrån.
Vi är förebilder. Värdefulla förebilder.
❤️

Kommentera inlägget här :