Stad och torp

publicerat i Allmänt;

Lite av sommaren dröjer sig kvar :-)

Eftermiddagspromenad. Vi går ut mot havet. Så långt vi kommer.

Stängsel. Avstängt. Här ute bodde förut romerna. Män, kvinnor och barn. I bilar och husvagnar. Tills de blev avhysta. Sen sattes stängslet upp. Här skulle saneras och i framtiden ska här byggas bostäder.
Vart romerna tog vägen har vi ingen aning om. Och vi vill nog inte veta. Tror vi alla vill glömma att de var här. De störde ju inte mig men det var ändå ett samvete som gnagde över att se fattigdomen så nära inpå sig...låter helt egotrippat, jag vet...men irritationen över att inte kommunen satte upp "bajamajor" eller erbjöd dem en annan plats att vara på, var stor hos oss som bor här. Så var det..

Jag står vid stängslet och tittar ut mot havet. Tänker på alla flyktingar som står vid stängsel de inte kan komma förbi, blickandes bort mot friheten, tryggheten. Så fruktansvärt! Vilken tragedi vi bevittnar i Europa medan vi bygger fler och allt högre stängsel...

Fina Almagrundet som ligger där vid kajen och "lyser" röd mot den grå himlen. Jag tänker på hur lyckligt lottad jag är i detta liv. Som får bo vid hav och å, i en vacker stad, i en ljus och fin lägenhet tillsammans med make och hund. Tacksamheten väller över mig <3

Och torpet då? Ja, idag åker maken och hunden själva ut och kollar läget. Matar fåglar och vattnar växter. Träffar vännerna. Hundarna leker. En häftig lekfull strid mellan två mellanstora hanhundar. Och vännerna berättar. Om björnen som lufsade alldeles nära våra stugor...Det är inte bara gröna gubbar med bössor som syns i skogarna där nu...
Nej, jag tror jag föredrar promenaderna i stan nu. Visserligen dyker det upp förvirrade vargar i stan ibland och skjuter kaniner gör man men ändå...;-)

Tänk att vi lever i ett land där vi kan tända ljus och krypa upp i soffan och höstmysa. :-)
Jag tänder ljus för romerna. Jag tänder ljus för flyktingarna. Och ber och mediterar. För en kärleksfullare värld. Och om kraft för alla dem som har modet att åka ut och jobba i oroshärdarna, volontärer, biståndsarbetare, vårdpersonal...<3

Det här fotot tog maken idag. Vid sjön är det så vackert, alla årstider. :-)

Tack för att du ville läsa mitt inlägg. Hoppas att du har tid och möjlighet till "höstmys" på ditt sätt.
Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :