Cynism och rättvisa

publicerat i Allmänt;

Okey, jag vet, livet är inte rättvist. Men för den skull behöver man väl inte ha det som ursäkt för alla möjliga "dumheter"? Borde inte vår strävan vara att göra livet så rättvist som möjligt och för så många som möjligt?

Vilket system vi än har så finns det och kommer alltid att finnas de som missbrukar och utnyttjar det. De är alltid ett fåtal. Trots detta så använder politikerna dessa som anledning till neddragningar. Så straffar man flertalet svaga i samhället...
En MS-sjuk kvinna dör ensam på en allmän toalett för att hon inte får den assistenthjälp som hon behöver...
En fibromyalgi-sjuk kvinna tigger vid ett köpcenter. Hon var en uppskattad högskolelärare innan hon blev uppsagd pga av arbetsbrist. På detta följde depression och sjukdomdiagnos och till sist: utförsäkring...
Den nuvarande regeringen drar in på assistenttimmar för att spara pengar. Den förra regeringen ansåg att sjuka människor är lata och inte har rätt till ersättning...
Lika cyniskt tankesätt från båda håll och det drabbar de svagaste...de sjuka och de funktionshindrade.
Jag blir rädd!

Om man som jag och många med mig, drabbats av sjukdom, så vet vi så väl att vi inget hellre vill än att bli friska och kunna jobba!!!

Hm...orättvisor...hm...det får mig att "osökt" tänka på att det är Internationella Flickdagen idag. Enligt Plan Internationell: "Internationella flickdagen är instiftad av FN för att uppmärksamma flickors situation i världen. Vi på Plan International ägnar oss åt barns rättigheter. Och idag uppmärksammar vi särskilt flickor eftersom flickor är extra utsatta i många delar av världen. Vi ägnar oss åt att förändra en orättvis värld där 62 miljoner flickor inte går i skolan. Där 39 000 flickor tvingas in i barnäktenskap varje dag – en flicka varannan sekund. Där de vanligaste dödsorsakerna bland flickor 15-19 år i utvecklingsländer är komplikationer i samband med graviditet och förlossning. Där över 3 miljoner flickor i åldrarna 4-11 år könsstympas varje år." Läs gärna mer om internationella flickdagen här https://plansverige.org/internationella-flickdagen-11-oktober

Mycket har redan förbättrats för flickor runt om i världen. Tack och lov! T ex har många länder infört nationell lagstiftning mot barnäktenskap. Men massor med utmaningar finns kvar. Kampen går vidare. :)

Vackra röda rosor som jag fick av min älskade make idag <3 En helt vanlig mulen tisdag! Lycka! Det fick mig att glömma bort värken i kroppen en stund. :-)
I morgon är det yoga och begravning på programmet. Hoppas orka båda.

Det blir som det blir. För mig och för Dig. Hur som, det blir nog bra :-)
Här och Nu, ett ögonblick i sänder...

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :