Livet och Döden

publicerat i Allmänt;

En enda sak är säker och det är att en dag ska vi dö. Men det pratar vi inte så gärna om. Det behöver vi kanske inte göra heller. Vi har fullt upp med att leva. 
Men både jag och maken har börjat prata lite smått om hur vi vill ha vår begravning. Jag är mer bestämd angående min än vad han är angående sin. Det är ju faktiskt bra att veta så slipper anhöriga fundera på att göra "rätt". För det vet vi ju alla som mist någon att det är skönt att veta om det ska vara kyrklig eller borgerlig begravning, var kroppen ska begravas eller om man vill att askan ska strös t ex. Det händer ju att anhöriga blir oense om sådant...

Vissa av oss tycker att "det spelar väl ingen roll hur min begravning är jag är ju ändå inte där"...jag är inte helt säker på det, att man inte är där alltså ;-) Kroppen är där i någon form, men själen som lämnat kroppen kanske svävar där en stund? 
Hur som helst: jag har börjat skriva ner mina "önskningar", som en vägledare för mina anhöriga. Sen får de göra som de vill :-) 

Hur kom jag att tänka på döden nu denna första vardag efter påsk? ;-) Jo, jag kollade några av mina gamla tavlor och hittade denna. Målad för flera år sedan. Motivet har alltid förbryllat mig. Men jag målade redan då "det som kom till mig"...

Och så tänkte jag på den målning jag nu håller på att avsluta. Kände att de här målningarna på något sätt har med varandra att göra...vatten...änglar..andar...döden?Vet inte...det som skiljer är ju kristusgestalten på den äldre...

Var och en får ha sina funderingar och se vad de ser, så klart. Inget är fel och troligen är inget "rätt" heller ;-))

I övrigt så är jag hockeyänka igen tillsammans med en snarkande hund. ;-) 

Jobba gjorde jag igår så lite vila idag. Och meditation. Och promenader. Nu är sjön nästan helt isfri. Men hu så kallt det är! Trots att solen skiner. Snälla värmen kom nu till vår kalla nord! 

Önskar dig sinnesfrid 
❤️

Kommentera inlägget här :