Ljuset och mörkret

publicerat i Allmänt;

Följande skrev jag sent igår kväll:


Och så kom de mörka krafterna till Barcelona. Dödade och skadade. Terror. 
Alltid när det sker i Europa kommer det oss så nära. 

Samma terrorgrupp härjar i de länder våra flyktingar flyr ifrån. De och andra terrorgrupper. 

Våra tankar får gå till alla som drabbas av detta helvete. 

I många länder som t ex Afghanistan, tvingas barn och ungdomar att radikaliseras. För att överleva. Det är detta och döden de unga som sittstrejkar inte vill tillbaka till. Man kan ju lugnt förstå detta. Eller hur? 

Det är en svår insikt detta att vi aldrig kan vara helt trygga i Europa. Vi kan inte skydda oss mot det oväntade. Men vi kan ju inte heller sluta att leva det liv vi vill leva. Om vi gör det, har terrorn nått sitt mål. 

Det som nu händer i USA är också skrämmande. Nationell terrorism som någon sa over there. Ett bra uttryck. Man ska kalla saker för vad de är. "Hatbrott" som vi kallar det i Sverige är verkligen att förminska företeelsen. 
Okey, det är min åsikt. Jag står för den. 

Mörker och ljus. Skugga och sol.

Idag när jag knappt kommer upp ur sängen till följd av värk kommer tankarna flödande. Om någon skulle fråga mig: "vad tänker du på?" skulle svaret bli "allt och ingenting". 
Ute regnar det och de är de vanliga grå molnen på himlen. Jag funderar på om vi fått tillräckligt med solljus denna solfattiga sommar? Kommer depressionerna att öka nu till hösten? Det är ju så det brukar låta och skrivas om efter "dåliga" somrar. Resorna utomlands kommer definitivt öka ;-) Samtidigt så har jag ju den här erfarenheten av utmattningsdepression (långt ord) i min livsryggsäck. Och det mest utmärkande då var just ljuskänsligheten. Mörkret var lindrande. För mig. Mörkret är inte farligt. Mörkret kan vara skyddande. Mörkret kan till och med vara vilsamt och "klargörande". Hur motsägelsefullt  det än låter. Det är min erfarenhet. 
Men självklart älskar jag solljuset! Det är livsnödvändigt. Dagen och natten. 
Vi behöver både ljus och mörker. 

Förtydligande: jag gör skillnad på mörker och mörker. Mörker som är frånvaro av ljusstrålning, det "naturliga"mörkret för oss att vila och sova i, och det mörker jag skrev om i början i detta inlägg, mörka krafter som hör ihop med ondska. 
Vet inte om du förstår hur jag menar men ändå...;-)


Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.

 - Erik Blomberg -



Ibland när ljuset blir för starkt kan vi stänga det ute. Men sen måste vi alltid vars beredda att öppna igen för det livgivande ljuset.

Det har kommit till min kännedom att en av mina läsare har haft svårt att läsa nya inlägg, bara kommit in på gamla inlägg. Är det någon mer som upplevt detta, så kommentera gärna. Bra att få veta. 


Önskar dig en fin helg! Var inte rädd men var rädd om dig!
❤️

Kommentera inlägget här :