Februari, yoga, människovärde

publicerat i Allmänt;

1 Februari. 


Februari är full av födelsedagsuppvaktningar. Många "februaribarn" i min släkt och bland mina vänner. Och så innehåller februari Alla Hjärtans Dag. :-) 


Yoga är fantastiskt. Idag pratade min lärare bl a om det viktiga i att inte jämföra sig med andra. Yoga handlar inte om prestation. Vad känns bra för min kropp? Vad passar mig? Att "backa" när det känns tungt, gör ont eller man är ur balans. Att vara uppmärksam på sin egen kropp. Lära känna den. Vi är alla olika. Men lika mycket värda. Aldrig döma. Aldrig jämföra. 

Tänk om man kunde ta till sig och leva efter detta i alla sammanhang...
<3

Och på tal om alla människors lika värde:

Vi leker med tanken...att terrordådet i Canada inte hade handlat om en vit man som sköt ihjäl muslimer i en moské utan istället om en muslimsk man som sköt ihjäl kristna i en kyrka...
Hade det senare fått stora rubriker? Ja, helt självklart hade det fått mycket större rubriker och uppmärksamhet än vad detta dåd fått. 
Är muslimer mindre värda än kristna? För min del är det helt absurt, denna uppdelning av människor. För det handlar om människor och det handlar om terror...
Den aktuelle terroristen är högerextremist och vurmar för Trump...hat föder hat...
Så sorgligt...

Händer det något positivt i världen då? Klart det gör. Jag fick årsrapport från UNICEF häromdagen. Återkommer med "glada nyheter" :-) 

Och så hoppas jag att din dag varit en positiv dag. 

Jag är särskilt tacksam över att jag i och med yogan kan krama en mycket kär vän en gång i veckan! ;-) 

Kom ihåg att du är Värdefull precis som Du är! För att Du är Du! :-) 

Och dagarna ljusnar för varje dag. Visst är det underbart! 
❤️


Kommentera inlägget här :