"Att se på stjärnor"

publicerat i Allmänt;

Trettondag Jul



Firas under kristen tid till minne av när de "tre vise männen" hittade fram till Jesusbarnet. Om de var tre vet man ju inte, det står inget om antalet i Bibeln. Huruvida de var konungar eller astrologer vet man inte heller. Troligen astrologer (stjärntydare) eftersom de följde en stjärna.

Astrologi, som vi möter den i tidningarna, om hur planeterna och stjärnorna står i förhållande till varandra när vi föds och hur detta präglar vår personlighet och vår livsväg...det har jag svårt att ta till mig...med all respekt för de som arbetar seriöst med astrologi! 
Men jag roar mig ändå med att läsa, ibland. Nu idag läser jag att jag som är född i Fiskarnas tecken är: "Poetisk, Sentimental, Velig, Svag, Trofast, Romantisk, Hal" ...;-)
??? Poetisk, ja...Trofast, ja...men...sentimental? verkligen inte! Och ännu värre: "hal??"Svårt att stå för sina åsikter"! Ha ha ha...knappast. ;-) "Velig och svag"??? Visst är jag svag i vissa sammanhang och visst "velar" jag ibland (som nu) men något utmärkande karaktärsdrag hos mig kan man väl ändå inte säga att det är! Eller? Hi hi ;))
"Poetisk och andlig", ja. "Konstnärlig och älskar att både skriva och måla" JA! "Vill gärna hjälpa andra" Ja, det stämmer :-) Sen kommer det "roligaste": Kläder: "Fisken älskar blommigt, peasley och brodyr"... nej. Mat: "vegan eller vegetarian"...hoppsan, det visste jag inte ;-) Men att jag älskar fisk och skaldjur, det stämmer. 
Hi hi..,detta är bara ett utdrag ur ett "Astrospecial" i tidningen Nära. En  seriös tidning som jag gillar mycket men det här tar jag allt med en nypa salt ;-) 

Kanske är jag lite skeptisk mot astrologi för att jag är både fisk och vattuman. Gränsen går olika i olika tidningar och böcker. 19 eller 20 februari. Läser därför också om Vattumannen...och inser att jag inte hör hemma där heller.. hi hi...jag är nog ett "särfall" eller helt enkelt "mig själv" ;-) Fniss...

Naturligtvis borde jag läsa mer om riktig astrologi för att lära mig mer. Och det kommer jag kanske att göra också. Jag tvekar inte en sekund på att vi påverkas av stjärnor, planeter, ja, hela universum. Men hur mycket det har med vår personlighet att göra...där sätter jag ett frågetecken. 

Astronomi vill jag också lära mer om :-) 

Det är vad jag roar mig med denna helgdag, förutom att vila en trött själ och en värkande kropp. Vad gör du denna dag? Vare sig du jobbar eller är ledig, så hoppas jag att du mår bra. 

När jag var i Göteborg syntes månen och planeten Venus (aftonstjärnan) tydligt på kvällshimlen. Så visst tittar jag mot stjärnorna ibland! ;-) 


Vi behöver väl alla en ledstjärna av något slag. För mig handlar det om att följa ljuset. Det goda som lyser upp min livsväg och gör det lättare att vandra rätt. Kärleksljuset. Änglars ljus. Goda människors ljus. 

En bild i repris <3

Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro på den stjärnans mening,
tro hennes ögas glans.Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda,
skåda för hennes skull.

Lycklig du är och säll.
Himlen dig har i kväll.

(Carl Jonas Love Almqvist, ur Songes, 1849)

Ljus och Kärlek
❤️

Kommentera inlägget här :