Intryck, uttryck, avtryck

publicerat i Allmänt;

Kolkritan ramlade ur en låda när jag letade efter något helt annat. Kolkrita. Oj, vad längesedan jag ritade med kolkrita. Det som är så kul. Tog fram papper och lät kritan ta sin egen väg. Hm...tror jag är något på spåren här...;-)

Att släppa kontrollen. Att låta färgen eller kritan eller pennan bara få ta sin egen väg. Det är frihet. Stanna upp. Begrunda. Ser jag något i det där? Om inte, fortsätt, eller låt vara...frihet...

Att släppa föreställandets krav...frihet...

Jag tror eller t o m vet att jag skulle kunna lära mig att måla och teckna. Men för mig är friheten att uttrycka mig på mitt sätt, det viktigaste. Mina intryck får uttryck och avtryck. 

När jag var ung målade jag blommor. Målade av blommor. Jag målade vilda blommor på vita T-shirts, blommor och gräs. En del var så "bra", så verklighetstrogna, att folk trodde att de var "riktiga" eller ett foto...
Jag var naturligtvis tacksam över uppskattningen men tyckte jag att det var "kul" att måla? Nej...
Så jag la av. Helt...
Tills jag bara på "måfå" började måla fritt. Det blev som det blev. ;-) 
Efter ett tag brydde jag mig inte om dem som inte "förstod" mina bilder. Jag målade med glädje, jag målade med sorg, med ilska...och så var det vänner som berättade vad de "såg" i mina bilder...då kändes det så fint, så rätt..."rätt" för mig! 

Flera år senare mötte jag Vedic Art och kände att jag var hemma...<3 Det har jag berättat om förr här och det kommer nog bli mer av det framöver :-)


Skapande pågår...

Mitt målande har varit väldigt sporadiskt på senare tid. Orken har fattats. Men med ljuset kommer kanske orken. Precis som för oss alla. Ibland behöver jag "backa" lite, ta fram och titta på det jag målat förut. Få känna och konstatera att "jo, men jag har haft kraften" och hoppas att den kommer igen. 


Målning bakom glas och ram minner mig om att kraften finns ju där ...inom mig...<3

Tänk att det ligger där inom oss, 
bilderna, orden, musiken
som en dag ska komma ut, 
komma fram
bilda former, bilda toner, bilda skrift
❤️


Ikväll ser jag på Guldbaggegalan. Tänk att mitt kusinbarn är bara 17 år och redan nominerad i kategorin Bästa kvinnliga huvudroll! Grattis Tuva! Framtiden är Din! <3


Ögon och öron har fått vila lite idag från världens mediabrus. Det finns sånt som måste smältas långsamt och sånt som inte ska fokuseras på. Jag fokuserar på de positiva krafterna <3 Det är de som måste få växa! 

Ljus, kreativitet och kärlek!
Och en massa Hopp!
❤️


Kommentera inlägget här :