DNA och filosofi ;-)

publicerat i Allmänt;

Söndag 22 januari.



Krispiga och vårliga tulpaner i vintersol

Vi har alla vårt ursprung i Afrika. Så är det. 
Maken släktforskar bl a via DNA. Jag lyssnar när han berättar. Det är fascinerande vad man kan komma fram till. Jag förstår inte allt men det jag förstår är intressant. Våra förfäder vandrade lite olika vägar för att ta sig hit till Norden. Så det här snacket om "ursvensk" och om olika "raser", det är, ursäkta uttrycket, skitsnack. Det finns bara en "ras": människan. 

Jag har alltid undrat om det där med Adam och Eva...hela historien faller ju i och med att de fick två söner...jaha...och sen då? Men det är klart, i gamla testamentet är det ju män som får söner... Kvinnor? Nej, nej...de är onämnbara...

För mig är det självklart att ursprungskraften, källan, är kvinna. Och ja, så fanns det män också. ;-) Ingen vet med säkerhet hur allt gick till där i begynnelsen...Bibelns berättelse är en "bild", sen finns det  en massa andra, många äldre än Bibelns berättelse. 
Och så har vi den vetenskapliga berättelsen. Vilken självklart är den rätta. Men den svarar inte på alla frågor. Och den saknar den andliga aspekten. 
Forskning pågår...

Ibland så försöker jag fundera utanför våra givna ramar, utanför vårt rum-och tidsperspektiv. Inte lätt. Men om man tänker i det vanliga "tidstänket" alltså tiden som ett rakt streck med en början och ett slut. Eller bara en början och sen en evighet...eller i stället för ett streck en cirkel...den har ingen början och inget slut...
Ja, jag kanske är märklig men jag tycker om att ha såna här "tankebilder" för att inte stagnera i något "så-är-det-tänk" ;-) Jag funderar aldrig tills jag blir snurrig utan bara leker lite med tankarna. Filosoferar. Vänder ut och in på begrepp. Det är bara nyttigt! Att våga tänka i nya banor, det öppnar upp för nya möjligheter.
Att det sen inte går att förstå vad ordet "evighet" egentligen innebär, det gör inte så mycket, inte för mig i alla fall. 

Bilderna från gårdagens Womensmarch är underbara. Vilken uppslutning! Det ger hopp inför framtiden. 


Alla dessa vackra solnedgångar nu i januari! <3

Slutfilosoferat för idag. Snart stundar ny vecka. För mig innebär den bl a att jag börjar på yoga igen och att barnbarnet kommer hit i slutet av veckan <3


Jag hoppas att du kan sova gott.
Änglarna vakar hos Dig.
❤️

Kommentera inlägget här :